torsdag 11 maj 2006

To do: Laga bilen, betala räkningar & spela padel.

Bilen ska in på service. Jag har letat en Ford verkstad och hittat några telefonnummer, men inte pallrat mig dit. Häromdagen for jag förbi en Ford skylt på andra sidan stan, chansade och körde in. Lyckades boka tid och idag var det dags.

Nu sätts min spanska på prov. Lyckades förklara att Ford i Sverige skickat en inkallelseorder om att bilens bakvindrutetorkarmotor måste åtgärdas och med hjälp av min knaggliga spanska och lite teckenspråk tror jag att han förstod mig. Hurra hurra, en miniseger. Bilmekanikern log under nästan hela vårt samtal. Förmodligen lät det roligt när jag pratade. Jag förklarade och visade också en massa småfel som måste fixas innan garantin går ut i juni. Ofta kan det vara svårt att berätta även på svenska vad som är fel, för jag kan inte den exakta terminologin för bilens alla delar, så vi får se vad som är lagat imorgon när bilen ska hämtas.

Betalade mina svenska räkningar också, några veckor för sent, för min post har legat och vilat lite i Stockholm. I Spanien är det betydligt smidigare men desto tuffare med betalningen. Så fort man tecknar någon form av abonnemang eller ett löpande avtal så dras räkningen alltid automatiskt från kontot i slutet av månaden. Autogiro är ett krav för vatten, el, telefon, bredband, gymmet, revisorn, sociala avgifter, skolavgiften, hyran och mobilen. Aldrig en räkning i brevlådan, men alltid en överraskning att titta på banksaldot, eftersom alla möjliga dragit pengar från kontot.

Snart ska vi spela padel, nere på innegården. Padel är som en blandning av tennis och squash. Sporten är populär i Spanien och Latinamerika och på tävlingar spelar man alltid dubbel.

Sen ikväll blir det kladdkaka med grädde som Henrik och Max har bakat.

Inga kommentarer: