fredag 2 juni 2006

Det är ingen lek.

Nästa fredag är det skolavslutning på Max skola. Idag är det generalrepetition på teatern. Jag minns att vi sjöng "Den blomstertid nu kommer" så gott vi kunde och klädde oss i vita "finkläder", när jag var ung. Inget annat.

I min sons klass är allt extremt förberett. De har de övat i månader på en sång- och dansuppvisning. Max brukar visa oss några avancerade rörelser hemma. Jag såg en koreograf på skolan idag som gick igenom stegen med klassföreståndaren för den äldsta klassen; 5:orna, dvs. för barnen som är 5 år.

Idag fick jag veta att jag missat att köpa en elgitarr, som de bara MÅSTE ha idag på eftermiddagens träning. Vår röda fina akustiska gitarr funkar inte. Det måste vara en elgitarr. Ägnade halva förmiddagen åt att springa runt och leta. Till slut hittade jag en ful röd blå sak och köpte batterier. När jag kom tillbaka berättade coola Marc att han hade en likadan. Kanske är det bra. Förberedelserna slutar inte här. Den senaste månaden har jag också jäktat runt för att köpa rätt kläder;
* Gult linne (får INTE vara t-shirt)
* Ljusblå jeans (får INTE vara vanliga blå jeans eller ljusblå byxor av annan kvalitet, vi hade köpt vanliga ljusblå byxor, men fick byta)
* Svart "rockers"-skärp

Nåväl. Man vill ju inte vara bråkig, så vi har snällt gjort vår hemläxa. Men det är allvarligare än så. Vi ville egentligen vara kvar i Sverige ytterligare en vecka. Jag ville gå på en 40-års fest och hade fixat barnvakt, flygbiljetter och gravidpartykläder och allt. Men Max fröken sa NEJ!!!! Han måste vara i skolan för att öva inför skolavslutningen. SUPERVIKTIGT sa hon. Generalrepetitionen på teatern får han bara inte missa. Visst, jag skulle kunna strunta i det, men Max är tillräckligt udda i alla fall, som den enda invandraren på skolan. Det vore ju trist om han vore den enda som inte kunde dansa och sjunga korrekt nästa fredag också.

Jag förstår att det här är hur stort som helst - för alla fröknar. Värsta prestigeprojektet. Vi föräldrar får absolut INTE komma och titta på generalrepetionen i eftermiddag och de har frågat mig kanske fem gånger om det är sant att INGEN av Max släktingar kommer att flyga ner från Sverige för att vara med. Alla andra barn har minst 10 åskådare vardera. Vi måste tjata dit några av våra vänner här i stan. Och kanske betala någon granne för att komma.

Ikväll är det Max första fotbollsträning i en riktig klubb. Vi har köpt fotbollsskor med dubbar, benskydd och långa fotbollsstrumpor. Tränade hela kvällen igår nere på fotbollsplanen med en stor riktig fotboll. Kanske är jag mer exalterad än min son.

5 kommentarer:

Nejma sa...

Wow, blir alldeles matt när jag läser om din sons skolavslutning... Det låter som skolan är nått i hästväg... Ska han fortsätta på samma skola till hösten eller har dom bara Infantil?

Mina barn går också på en spansk skola, fast i Marocko. Och jag är supernöjd med barnens skola! Det är en privat skola men med visst statligt stöd. I jämförelse med marockanska skolor är den väldigt dyr men i jämförelse med din sons skola är den hur billig som helst. Men det är klart, det ekonomiska läget är lite annorlunda i BCN och Marocko.*s*

Jag hoppas ni får lite katalanska vänner snart, jag tror ni skulle trivas mycket bättre då. Katalaner är väldigt trevliga när man väl lärt känna dom lite. Dom är rätt lika svenskar. BCN är en underbar stad! Jag har tillbringat rätt mycket tid där när jag var liten, min pappa kommer från en liten pytteby utanför Tarragona.

/Nejma i norra Marocko

Maria Agrell, Barcelona sa...

Jo, han kommer att gå på samma skola ytterligare ett år. Han går nu i P4 och det finns även P5. Vi håller på att titta på skolor efter denna, men har tyvärr inte hittat någon vi är riktigt nöjda med ännu. Det vore bra om han fick en möjlighet att lära sig spanska och engelska också. Tyvärr ligger alla internationella skolor på andra sidan stan, så vi funderar på hur långt vi orkar pendla på morgonen.

Nejma sa...

Ja, det är trisst att det BARA är katalanska som gäller nu i BCN. Förrut var katalansktalande diskriminerade iom att det var förbjudet att tala katalanska offentligt, så jag kan förstå dom katalansktalande att dom vill prioritera sitt språk. Men nu diskriminerar dom ju i sin tur alla andra, som inte har katalanska som modersmål. Och det är ju precis lika dåligt det. :-(

Att pendla över hela BCN låter superjobbigt, trafiken där är inte att leka med. Det går inte att välja spanska som tillval då på någon av skolorna? Eller ge sonen privatlektioner i spanska? Hur går det med din spanska då förresten? Har du kollat med Instituto Cervantes, det borde finnas i BCN? Dom är väääääldigt duktiga på att lära ut spanska. :-)

/Nejma

Maria Agrell, Barcelona sa...

Vi letar en skola till min son där de både har katalanska och spanska samt undervisar i engelska. Vi har hittat en, som ligger några mil norr om stan, och vi står på 10:e plats i kön... Vi letar vidare.

Själv kämpar jag på med spanskan. Pratar varje dag. Men är inte så duktig ännu. Snart, snart ska jag börja plugga. Har flera bra alternativ på språkskolor. Jag har haft så mycket jobb för mina svenska uppdragsgivare att det inte funnits tid till det ännu. Fast jag vet att det är viktigt.

Anonym sa...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»