tisdag 13 juni 2006

¿Hola, que tal? ¡Muy mal!

Har äntligen börjat plugga spanska efter ett år som leende stum döv språkidiot. Vad händer? Jo, jag hamnar i en klass med sju brasilianare, som är uppvuxna med bara spansktalande grannländer. De pratar ju redan flytande, åtminstone låter det så, de bara snackar portugisiska och svänger till det lite spanskt. Alla pratar fotboll, hela tiden, så mycket förstår jag. Och där sitter jag och harklar mig. Jämför: Språkkurs i norska i Oslo; sju svenskar och en kines i klassrummet. Vem fattar minst? Idag är det jag som är kinesen. Bit ihop. Bit ihop.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Maria! Exakt likadant var det för mig. Typ 5 brassar och 3 fransmän!! Så bit ihop. Din accent kommer vara mkt bättre än deras. Plus att en svenska är alltid en svenska. Kan man inte uttrycka exakt det man vill säga så kan man köra din gamla stil - leeeeeee!

Peter Matthes sa...

Funny picture.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Thanks!

Knaster sa...

Jag har tre brasilianare på min arbetsplats, och ingen av dom förstår ett smack spanska (hävdar dom iaf).

Själv gick jag i franskaklass med tolv amerikanare - hurra! Inte. Je parle parfait franglais, eller så.

Thérèse sa...

Jag pratar väldigt bra spanska och jag har svårt att förstå portugiskiska. Är inte säker på att dom förstår spanska så väldans bra... Däremot brukar det aldrig vara nåt problem att prata spanska med italienare och förstår italienska