torsdag 29 juni 2006

Yrkesmässigt genombrott i det nya landet.

Insåg när jag skulle flytta till Barcelona att jag inte skulle kunna få något välbetalt intressant jobb, eftersom jag varken kan spanska eller katalanska flytande.

Min utmaning är istället att skapa någon form av egen verksamhet. Drog igång ett spanskt konsultbolag för ett år sedan. Sedan starten har jag haft svenska kunder, men jag har successivt börjat arbeta med några affärsidéer lokalt och bokat upp lunchmöten med alla möjliga framtida affärskontakter genom bekantas bekanta där konversationen kunnat föras på engelska.

Idag satt jag på ett nätverksseminarium med 22@Barcelona, ett projekt som drivs av Barcelona Stad, vilket innebär att omvandla 200 hektar av staden till ett modernt innovativt affärsdistrikt. Det satsas över 180 miljoner Euro enbart på infrastrukturen. Har ätit lunch med styrelseordförande för projektet och sagt att det behövs etableras en internationell skola för att kunna attrahera internationella företag med familjer. Efter vårt möte har jag öppnat upp en dialog med de redan befintliga amerikanska och engelska skolorna på andra sidan stan för att locka dem att utöka sin verksamhet med ytterligare ett campus. Min personliga drivkraft är framför allt att skapa en bra skola till vår son - eftersom vi bor här, men jag gillar också att få saker att hända. Att påverka.

Idag, inför 150 personer i nätverket kring the 22@Barcelona district, presenterade styrelseordförande mig för samtliga som; "hon som ska hjälpa Barcelona Stad att starta en internationell trilingual skola i distriktet 22@". Totalt oväntat. Visst, jag arbetar för det, på min egen lilla kammare, men jag visste inte att någon annan stöttade min idé. Min drivkraft har kanske smittat av sig. Jag blev i alla fall jätteglad för de ansvarigas offentliga erkännande för mitt projekt och efteråt kom flera fram och ville diskutera mina planer. Min första yrkesmässiga framgång i det nya landet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»