lördag 9 september 2006

Eto’o & Ronaldinho på Camp Nou

Poolparty med Max klasskompis Daniel på innergården under förmiddagen. Kan inte sluta förundras när jag tjuvlyssnar på min son som talar ett språk som jag inte förstår. Hur kan han bara prata katalanska så där helt obehindrat??? Killarna snackar på, skrattar och leker. Jag bara stirrar, förstummad. Och rätt vad det är härmar Daniel en mening och säger på perfekt svenska: "Vi spelar i samma lag" och så skrattar de högt innan de fortsätter på det där konstiga språket igen.

Tänk om jag hade hälften av deras språkbegåvning, eller bara en tiondel. Jag harvar mig fram på min spanska i ständig presens.

Alla i Max klass kan säga bajs på svenska också. Såklart. Sonen har exakt samma humor som min man. De tycker att allt med bajs är kul. En killgrej tror jag. Fast ibland är det roligt på riktigt, även för frun i huset. Speciellt när jag är trött.

Mannen har fixat biljetter till Camp Nou. Hurra hurra hurra. Max, jag och Mannen ser Ronaldinho dribbla förbi den ena backen efter den andra på vänsterkanten.

Stadion har plats för 90 000 åskådare och denna kväll är det nästan fullsatt. Tre gånger så många åskådare som det finns invånarna i min gamla hemstad - om man räknar hela kommunen. Riktigt mäktigt. Och så många barn. Skön stämning på läktarna. De dyra biljetterna skrämmer förmodligen bort busarna.

Vi skriker och applåderar alla tre när Eto´o gör första målet efter en snygg passning från Ronaldinho efter bara några minuters spel. Glada får vi se 3 stiliga Barça mål innan domaren blåser slutsignalen i kvällens ligamatch mot Osasuna. Coolt! Promenerar upp till Avenida Diagonal i 25 gradig kvällsvärme. Ingen ledig taxi. Sonen somnar på buss 7 när den kör oss hemåt i fullmånens sken.

6 kommentarer:

Linda sa...

Jag såg samma match!! (fast på tv...)

Vi var dock i Milano i våras och såg Milan, det var otroligt stort!! Nu hoppas vi kunna komma iväg till Barcelona i höst eller senast till våren.

Anonym sa...

Barcelona är verkligen världens underbaraste stad. Pluggade där i 4 månader, på många sätt den bästa tiden i mitt liv. Medan jag var där passade jag på att se tre matcher på Camp Nou, lika underbart varje gång!
Lycka till i fortsättningen o hoppas allt går bra för dig o din familj!
//Therese

Anonym sa...

Vad kostar fotbollsbiljetterna? Vill gärna se någon match nästa sommar när jag tänkt resa till Barcelona.. Svara gärna i min blogg, så att jag säkert får svaret. :)

Anonym sa...

Hej! På tal om vad din man och son gillar: I morse pratade Edvin om en skog som han hade varit i och där hade det varit en pojke som han inte kom ihåg vad han hette. Jag försökte fråga vem det var, han visste inte men i skogen fanns också en farmor som var en clown, som tappade mössan och andra barn och en karta...jag fattade ingenting-är det en bok du läst på dagis? Nej, men pojken sa "bajskorv" hela tiden. Jaha, är det Max du pratar om? Jaaa, Max på hans kalas! /Agnes

Maria Agrell, Barcelona sa...

Ha ha ha. Så galet roligt.

Max är killen som barnen minns i Sverige - för att han snackar om bajskorvar hela tiden.

Ska jag skratta eller gråta?

Måste berätta för sonen. Han kommer att bli superstolt.

Måste erkänna att själv är jag pyttelite fixerad också. För min familjs skull förstås. Enligt "delad humor - dubbel glädje-konceptet". På min nyckelring som jag köpt på Designtorget står ordet skrivet.

Bajs bajs. Skitkul.

Anonym sa...

Wow, det måste vara jättehäftigt att upptäcka att ens barn lär sig språket så fort...