fredag 8 september 2006

Fredagsmiddag på terrassen.

Fredagskväll och jag är egentligen ganska trött. Fast jag blir glad när våra vänner knackar på dörren strax efter niotiden. De blir serverade Cava med foie gras.

Tre katalaner, två svenskor, en amerikan från Argentina och så vi. Kring bordet hörs svenska, spanska, engelska och katalanska. Vinet gör att alla förstår varandra perfekt.

Mannen överträffar sig själv när han dukar fram världens kanske godaste Toast Skagen. Efter varmrätten; lammrack med tryffel-potatispuré, fetaostfyllda tomater och rödvinssky, somnade den gravida värdinnan. Vaknade till när alla ätit upp sin dessert; mörk chokladtårta med färskvispad grädde - och då var jag faktiskt ganska pigg.

Max lekte halva kvällen med barnen till våra katalanska grannar. När de gick hem kring klockan ett var sonen för uppspelt för att kunna sova. Han satte sig istället och klippte papper på köksgolvet och slog rekord i att vara uppe länge.

De vuxna killarna däremot somnade i soffan ute på terrassen. Då fortsatte jag och mina svenska väninnor att diskutera kärlek och relationer fram till tre på morgonen.

1 kommentar:

Linda sa...

Sitter hemma i Sverige och diskuterar Barcelona, fotbollslaget, och så trillar jag in på din sida. Det var nog meningen.
Jag kommer gärna tillbaka och hälsar på.