söndag 17 september 2006

Kan inte sova.

Blir först väckt av min son vid tretiden. Han sover lugnt vidare. Sedan vaknar Ted i magen. Sparkar. Bökar. Och vägrar lugna ned sig. Med huvudet uppåt. Alltid. Jag vänder och vrider mig. Lägger mig på sidan med en kudde under magen. Är fortfarande klarvaken. Kan inte somna om. Nu har det gått ett par timmar. Jag ger upp och startar datorn.

En natt som denna finns det nog fler som inte kan sova. Reinfeldt kanske, som tänker på om han ska bli statsminister eller inte i valet imorgon/senare idag. Det är något att fundera över.

Mina tankar är av en liten annan karaktär. Min högsta önskan just nu är att den där lilla bebisen i magen, ska vända sig nedåt snart. Har nu gått in i v. 35. Då ligger närmare 95 % av alla bebisar åt rätt håll. Men inte Ted. Kan bli kejsarsnitt. Några veckor tidigare än beräknad förlossning. Neeeej, vänd dig istället!

Måste nog beställa barnvagn. Det tar tydligen över en månad att få den levererad. Vår gamla blev stulen i trapphuset. Och vi fick en ny, jättefin via försäkringsbolaget. Den blev också stulen - trots lås. Alltid lika tryggt och säkert på Östermalm...

Här i Spanien existerar inte klassiska kombivagnar á la Emmaljunga, utan de flesta bebisar sitter i sin bilbarnstol, som är fastsatt på ett vagnunderrede. Lärde mig i Sverige att bebisar inte ska sitta mer än en timme i bilbarnstolen, utan ryggen måste kunna sträcka ut sig raklång för att kunna växa ordentligt. Aha, kanske detta är en bidragande orsak till varför spanjorer är så korta?

När man lever pre-baby-lifestyle ser alla barnvagnar likadana ut. Tråkigt Svensson. Nu är det jättestort. Och viktigt. Jag spanar jag in barnvagnar överallt jag går. Kollar liggställning, färg, form, packutrymme, hjul etc. Det är en djungel. Hur svårt som helst. Hittar ingen jag riktigt gillar. Bara kompromisser.

Ja, ni fattar. Andra tycker det känns tufft att lösa konflikten i Palestina. Jag våndas inför barnvagnsköp. Och inget är som hemma. Klart man inte kan sova.

Det lutar åt en Bugaboo. Sägs vara ganska praktiskt. Dyr. Men snygg. Kan det vara något? Rosa? Gul? Grön? Svart? Beige? Röd? Kanske svart och grön.

4 kommentarer:

Blancaflor sa...

Jag var också vaken sent i natt, men av en helt annan anledning. Jag kunde nämligen inte lägga ifrån mig Stieg Larssons bok "Män som hatar kvinnor". Oj, vad spännande den var!

Anna Malaga sa...

Jag har bara hört positiva kommentarer frân Bugaboo-användare.
Där jag bor var det viktigaste att ha en superlätt vagn (höga trottoarkanter, dubbelparkerade bilar...) sâ jag hade en Graccovagn frân 4 mân.
Hoppas han vänder sig snart. Men kejsarsnitt är väl inte nödvändigt, eller du kanske föredar det?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Nej, jag är faktiskt en av få som tycker det var helt underbart att föda barn. Visst det gjorde ont, i närmare 36 timmar, men det var helt ljuvligt när han äntligen tittade fram och smärtan var inte obehaglig eftersom den är naturlig. Jag skulle inte vilja haft det på något annat sätt.

Min läkare i Barcelona vill vända barnet utifrån och samtidigt sätta igång förlossningen tre veckor för tidigt. Det känns onaturligt. Jag vill inte forcera fram en förlossning. Då vill jag hellre ha kontroll över förloppet.

Ska prata med min gynekolog i Sverige också. Känns tryggare med ytterligare rekommendationer.

Anonym sa...

Jag gillar din väder flickor i sidan. Jättesöta och moderiktiga för vädret...