torsdag 14 september 2006

Lördagsgodis, ja tack.

Erkänner. Ja, jag är en moralist när det gäller barn och socker.

Läser att man släppt en rapport i Sverige om att barnen äter för mycket socker. Ett kärt ämne, som engagerat mig sedan mitt barn föddes. Alltid en kamp för det självklara.

Första gången min son fick läsk var på dagis! Han var 1,5 år gammal och serverades julmust. Såg det på ett fotografi från dagisjulfesten i efterhand och blev otroligt arg. Protesterade högljutt och sedan tog det flera år innan han drack läsk igen. Inte heller fick han äta godis innan 3 års ålder och från 4 år började vi med lördagsgodis.

I somras när han fyllt 5 år fick han Coca Cola för första gången och det var en stor dag för min son. I flera år hade han sett sin kusin dricka Coca Cola på middagar hemma hos farmor och farfar, medan han själv fick dricka mjölk. Elakt av mig kan tyckas. Men jag tycker det är mer angeläget att inte servera barn något som uppenbarligen är skadligt. Särskilt Coca Cola som förutom socker innehåller koffein, vilket är beroendeframkallande. Helt onödigt.

I Spanien är det ännu svårare att sätta gränser. Max vet att Karius och Baktus hackar sönder tänderna om man äter för mycket godis, socker och läsk - och är rätt så förståndig själv i just denna fråga. Fast nästan varje dag får han godis av någon klasskompis och varje gång vi köper något i en butik, ger expediten honom en godis eller klubba. Vår regel är att vi sparar allt detta till lördag, men alla andra barn??? Max fröken förstod inte vad jag menade när jag sa att vi skulle spara godiset till lördag. Varför då, undrade hon. Jag berättade om den svenska principen med lördagsgodis, men hon tyckte det lät väldigt konstigt. Och sedan log hon med sina gråbruna tänder och blålila tandkött...

På skolan äter de också mackor med choklad som pålägg till mellanmål. Hur bör jag hantera det? Man vill ju inte att ens eget barn ska vara alltför udda. Hemma går det rätt lätt att säga nej, även om vi vuxna inte alltid är lika duktiga. Det är enkelt att förklara vuxen-saker-principen. Barn får ju inte köra bil, dricka vin eller röka. Samma princip kan gälla Coca Cola. Dessutom läsk endast på barnkalas och godis bara på lördagar. Så självklart. Eller?

6 kommentarer:

Linda sa...

Hm... Dilemma.
Jag blev aldrig förtjust i läsk som barn, och klarar mig väldigt bra utan det fortfarande.
Men jag drack saft...
Godis, det finns ju överallt numera och det verkar som om de kastar det efter barnen i Spanien.
Detta var klurigt..

Anonym sa...

läsk-saft-juice, same crap
-Lars

Anonym sa...

Couldn´t agree more Maria! När jag får barn ska jag göra på exakt samma sätt som ni gjorde! När jag var barn så fick vi endast lördagsgodis (en liten sådan rund plastburk som pizzasallad ofta kommer i) och det var mycket sällan vi fick dricka läsk. Men så har jag fina tänder också! :-)

Anna Malaga sa...

Jag köper inte ens lördagsgodis, eftersom det inte är sâ gott här, tycker jag. Det blir som en kul grej pâ kalas bara.
Sonen ber ju inte om godis heller, eftersom jag aldrig köper.
Att inte fâ nâgot när man tjatar i affärer är ocksâ en del av uppfostran tycker jag. Här ger de flesta efter, och ibland är de "tvungna" att köpa en klubba varje gâng de gâr förbi en kiosk.
 andra sidan är vuxna svenskar ganska godisfixerade (även jag själv), sâ man kan undra hur det hänger ihop... ;-)

Anonym sa...

Godis och koffein är det bästa som finns. Vi kommer alla att dö ändå. Och som Anna säger så är svenska vuxna rätt så godisfixerade, hänger säkert ihop med att föräldrana gjorde en sån stor grej av godis.
Fast det är klart, det finns godis och godis. Skulle aldrig köpa billigt lösgodis på Ica, det är det äckligaste som finns.
Men bröd med Nutella är bara gott. I say relax.

Anonym sa...

Min Linnea får bara lördagsgodis hon är nu snart 11 år och har oturen att inte ha emalj på vissa tänder och ihop med hennes tandläkar skräck som inte är utav denna värld så inser hon att vi har rätt. Frukt och gröt och grönsaker är helt ok för henne ibland frossar hon när hon kommer hem från skolan och glömmer bort sig tar smördeg från frysen micrar det smäller på en klick grädde och äter en kombination som jag aldrig kommer att förstå. Men okej sylt och socker och annat elände är ju inte hennes bit. *ler*
/ Anki