torsdag 7 december 2006

Megavardag när det är helg.

Alltid är det något helgon som ska firas. Fråga mig inte vilket, men nu är det helg här i Spanien i alla fall, två dagar denna vecka - och skolan är stängd onsdag till fredag.

Mannen är på jobb i Norden. Sover i tre olika huvudstäder och två småstäder på fem dagar. Så jag är själv med två barn och håller tummarna att jag ska klara av det. Jo, jag vet, miljoner kvinnor gör samma sak världen över, men jag är ju faktiskt nybörjare på att vara tvåbarns mor.

Min 5-åring är inte alltid helt nöjd med att den lille behöver så mycket uppmärksamhet hela tiden, så han har egna idéer på att locka till sig mamma. Som att spela fotboll inomhus. Eller att alltid och hela tiden vägra göra som mamma säger, oavsett om det gäller att klä på sig kläderna eller sitta vid bordet och äta maten. Eller att trycka på ALLA knapparna i hissen när vi ska upp på 16:e våningen. Eller varför inte hota lillebror med en fet smäll.

Det är också roligt att busringa, speciellt när jag ammar Ted och inte kan avbryta; Ringa någon av mina affärsbekanta via Skype på datorn och spela in meddelande till dem och säga ordet BAJS i varje mening. Det är jättekul, tycker Max.

Det gäller att ha TÅLAMOD och det är inte min starka sida. Men jag får sannerligen chans att öva. Nu har jag börjat med några strategier för att få det hela att fungera bättre:

Strategi 1:
Duscha mig själv så fort jag bara vaknar på morgonen, så att jag är klädd och stridsberedd och kan snabbt komma iväg ut till lekparken eller mataffären när det blir kris. Fast när Max skriker HJÄLP samtidigt som jag ammar Ted har jag inte riktigt löst ännu.

Strategi 2:
Planera MATEN supernoga. Max blir helt sjövild när han är hungrig. Och jag också. Problemet är bara att jag inte är världens duktigaste kock och orkar inte laga mat när jag själv är hungrig och glömmer bort att laga innan jag är hungrig. Så det här med maten är oftast ett bekymmer. Nu har jag planerat i förväg. Lagade några rätter jag klarar av; kycklingcurrygryta och köttfärssås typ och frös in förra veckan, så nu går micron för fullt. Ett annat enkelt trick är att alltid ha massor av frukt hemma.

Strategi 3:
Aldrig vila. Alltid på topp - hela dagen. Så fort den lille sover och den store leker, så antingen diskar jag i köket, hänger upp blöt tvätt eller plockar undan kläder och leksaker. Eller smygbloggar lite. När lugnet blir kaos gäller det att vara redo.

Strategi 4:
Leka. Helst utomhus. Länge. Öva cykla, klättra på lekstugans tak i parken, spela padel på innegården, lira fotboll samtidigt som jag har på mig praktiska amningströjor så vi slipper gå in för att ge Ted mat. Favoritlelar inomhus; lägga pussel, spela schack, kriga med riddarna, rita och klippa i tidningar. Min 5-åriga kille har hur mycket energi och nyförlösta ammande mamman försöker hänga på.

När lovet är slut och skolan börjar igen - då ska jag vila och göra vuxengrejer. Längtar till några minuter över för att fixa med årets julkort.

P.S. Fjolårets julkort från familjen Agrell bifogas.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, du är tapper!

Och vilket finfint julkort! Hur ser årets ut?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack. Ja, jag avundas INTE ensamstående mödrar. Vilka hjältinnor.

Årets julkort kommer kring juletid.

Anonym sa...

Darling, I'm with you. Muta, muta och muta är också ett tips (som får alla pedagoger att rysa...)
Tänker på dig, puss//C

Anonym sa...

Men....? Jag har bara ett barn och känner på samma sätt. Visserligen är jag inte föräldrarledig, men jag undrar hur man klarar två stycken? Gratis och hjälpsam hemtjänst borde vara en rättighet. Eller hur?