onsdag 27 december 2006

Gröna dalar och vita berg. Julen i Spanien 2006.

Nä, det är inte alltid lätt att vara småbarnsförälder. Det är det sannerligen inte. Speciellt inte nu när vi har två barn märker jag. Leta skidkläder. Amma. Byta blöja. Plocka undan. Bråka. Laga mat till äldsta grabben. Packa bilen. Springa på toaletten. Torka bajs. Och försöka komma iväg innan dagen är slut. Det kan vara rätt meckigt.

Efter amning halva natten så är jag rätt mör på julaftonsmorgonen. Det är dags att käka frukost och bege sig ut i backen. Helst vill jag bara krypa in under täcket och somna om. För knappt två månader sedan födde jag barn och kunde varken gå eller sitta på över en vecka efteråt, men nu vill jag börja röra kroppen igen.

De senaste 12 vintersäsongerna har jag bara åkt snowboard, fast nu när jag ska hjälpa sonen i liften och i backen så är det enklare med skidor, så jag ska testa. Känner mig orolig innan vi tar liften upp. Men sedan...wow. Det är helt ljuvligt. Vacker utsikt. Solen skiner. Och skidorna nuförtiden svänger ju nästan av sig själva. Hur lätt som helst. Vilket flow.

Visst är det så. Man måste kämpa och ha det lite besvärligt för att kunna få de här härliga upplevelsekickarna. Jag tror det. Uppe på berget känns det praktiska trixandet värt allt och livet blir så där extra underbart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt det låter även fast det är trixigt med barn! Vad kommer all snö ifrån? Och sol? Ni gjorde helt rätt som stannade i Spanien under jul!!Här har vi det mest grått och inte en endaste snöflinga... Vi har åkt skridskor
i Kungsan och ska testa på Nyköpings ishall imorgon. Sen bär det av till ett snöfattigt Idre, men vad gör man inte för att få lite skidåkning. Hoppas ni
haft det superbra i Spanien, saknar er! ska bli kul att ses! Vi har flackat runt och hälsat på vänner, mysigt men ganska hektiskt. Vi ses den 4 januari!

Stor kram från ett mörkt och grått Nyköping

Kristin och Charlie

Anonym sa...

Du är min nya idol!!

/Sarah