tisdag 19 december 2006

Provocera vs moralisera.

Är det för att jag blivit äldre eller är jag för mycket svensk?

Jag vet inte, men jag blir provocerad och andra kanske skulle kalla mig moralist när jag upprörs över några detaljer jag möter i min spanska vardag:

1) När folk vevar ner rutan på sin bil och slänger ut skräp på gatan.

2) När bebisar sitter i famnen på någon vuxen i bilen istället för i en bilbarnstol eller sitter löst utan bilbälte där bak.

3) När bilister kör som idioter, byter fil utan att blinka, kör mot rött och jag tvingas blunda när jag passerar alla dessa läskiga bilolyckor.

4) När kassabiträdet nonchalant fortsätter att tala i telefonen med sin kompis fastän jag står i kassan för att betala.

5) När det slarvas med kvalitet i nya dyra bostäder. Snyggt på ytan, men fusk och billiga material överallt där det inte syns direkt.

6) När min son får godis i affären varje gång vi handlar och jag måste säga att vi får spara det till lördag.

7) När alla jobbar svart fastän skatterna är låga; t.o.m. min gynekolog på ett stort sjukhus!

8) När föräldrarna ger sina barn godis, chips och läsk som mellanmål på vägen hem från dagis/skolan.

9) När gravida och kvinnor med bebisar i famnen röker.

10) När det inte finns spanska skolor i en spansk stad - Alla skolor, som inte är internationella, i Barcelona har katalanska som undervisningsspråk.

Nu måste jag äta något gott och kanske vila lite, så jag blir lite mindre sur och bitter. Jag har ju valt att bo här, så jag får acceptera läget.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det aer nog bara att svaelja!
Jag kan beraetta att det inte aer baettre naagon annanstans heller. Vi kan nog t om vara lite vael kontrollerade och tillraetta lagda i Sverige. Vi aer inga aenglar i Sverige heller. Daalig service, roekande moedrar och galna bilister finns aeven i Sverige.
Aasa

Anonym sa...

Jag skulle tro att väldigt många spanjorer håller med dig. Spanien är lite av en bananmonarki ilband.

Anonym sa...

Alla dina punkter beskriver ju bristande moral eller rättsuppfattning. Möjligen är tian ett resultat av Francotiden, men det är ju knappast Catalanerna ensamma om. Men detta är väl lite typiskt manjanaländer. Svedala är snart där.

Anonym sa...

Haller absolut inte med Anonym 10:24 am! Har upplevt maanga av punkterna i baade Nederlaenderna samt England - saa det aer inte alls ett latinskt paafund!
Aasa

Anonym sa...

Du skulle inte klara en endaste dag här i Bangkok kan jag lova.

Förutom de två sista punkterna i din lista så är thailändarna i gemen väldigt bra på att irritera mig.

Det kanske har med åldern att göra, jag vet inte. Jag är som du och irriterar mig på sådana där saker.