onsdag 24 januari 2007

Grönt är skönt.

I går förklarade folkhälsominister Maria Larsson, kd, att hon inom kort kommer att bjuda in tillverkare och företrädare för allmänheten till en hearing för att diskutera en tydligare hälsomärkning av livsmedel.

En förebild är den brittiska trafikljusmärkning som signalerar rött för livsmedel med höga halter av fett, mättat fett, socker och salt.

Budskapet är att den som vill äta hälsosamt utan att offra allt för mycket tid ska försöka ha mest av gröna och gula färgpluppar i varukorgen.

Låter som en lysande idé eller vad tycker du?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken grym idé!! Oftast är det enkla bäst!

:)

Berit sa...

Det skapar ytterligare byråkrati och gör maten dyrare men det är ju bra för alla som inte kan tänka eller läsa.

Pumita sa...

Jag skrev också ett inlägg om detta imorse. Jag tycker inte att det är någon bra idé. Det finns massor med olika märkningssystem redan och det blir bara förvirrande för konsumenterna. Att sänka priserna på nyttig mat och höja på onyttig tror jag mer på. Priset är en viktig faktor när man vill ändra på matvanorna. Svenskarna överlag är rätt medvetna om hur de borde äta, men många har inte råd. Att det är fokus på hälsosam mat är jättebra men det här är fel sätt att lösa problemet.

Anonym sa...

En helt sinnessjuk idé för vart drar man gränsen? Ska någon byråkrat bestämma vad som är bra och dåligt att äta?

Anonym sa...

Politik är något som jag gillar, som du vet. Därför måste jag ju också säga vad jag tycker; Jag tror inte på trafiklyseidén. Grönt kan lätt bli rött. Dvs rätt kan lätt bli fel. Minns Socialstyrelsens pekpinnar och uppmaning till svenskarna "att äta sju mackor om dagen". Funkar det i dagens svullo-folkhem? Idén bygger ju på att politikerna i detta fallet vet bäst, och det gör de tyvärr allt för ofta inte. Däremot är både information, utbildning och ekonomiska styrintrsument säkert nödvändiga. Folkhälsan är en pyrande bomb som lätt brisera utan förvarning. Det kostar många vårdkronor.
Kram! /Nic