lördag 6 januari 2007

Svenssonliv 15 år framåt.

Jag har precis fått en urjobbig insikt. Min 5-åring börjar skolan till hösten. Med SKOLPLIKT! Han kommer bara att kunna resa under sina skollov de närmsta 9 åren och sedan är det Teds tur. Tydligen måste man ha alldeles särskilda skäl om barnen ska kunna vara lediga mitt under terminen. Och sällan tillåts mer än en vecka och då blir det läxor i straff.

Har inte tänkt på det. Har mest tänkt på Max dagis och nuvarande skola som ett roligt ställe där Max kan träffa kompisar och lära sig saker. Och när familjen vill resa iväg så säger vi bara till och har vi tur så får vi lite lägre skolavgift den månaden.

När man reser kring jul eller påsk är det svårare att hitta flygbiljetter och de är alltid mycket dyrare än andra tider på året.

För ett år sedan var vi i Australien nästan en månad i början på året. Det skulle inte funka nästa år.

Dessutom hade vi ett halvår då vi reste mellan Stockholm och Barcelona varannan månad när Max gick på dagis i Stockholm och varvade med barnflicka här nere.

Två år i rad jobbade vi några månader i San Francisco och vi har också tillbringat tre lata månader i Havanna och funderat på livet.

Det kommer ju inte att gå framöver. Även om vi båda skulle kunna ta tjänstledigt från våra jobb. Barnen måste gå i skolan. Det känns superläskigt. Klaustrofobiskt.

Detta stödjer min tes om att vi bara måste bo på sköna ställen jämt, så att vardagen blir intressant och ressuget inte lika starkt.

9 kommentarer:

Berit sa...

Många föräldrar som jag känner "Home school" sina barn.(ursäkta att jag inte vet ett bra svenskt ord) Det verkar fungera alldeles utmärkt och man får helt annan frihet.

Anonym sa...

Vilken intressant blogg!! :)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack.

Anonym sa...

"Detta stödjer min tes om att vi bara måste bo på sköna ställen jämt, så att vardagen blir intressant och ressuget inte lika starkt."

Ja, då är knappast Barcelona det rätta valet. Folk som bott här längre än några semesterveckor, vet att Sundsvall i verkligheten är mer "cosmopolitan" och öppet. Gillar man omgås med arbetsskygga människor som tjänar peanuts, så är Katalonien perfekt.

/Danne

Anonym sa...

Hej Maria!
Tänkte svara att jag är glad för att ni är där, jag kommer ju snart......
Men Danne..Sundsvall..jag vet inte vad jag skall säga....
//Cecilia

Maria Agrell, Barcelona sa...

Danne:
Jag tycker i alla fall att Barcelona är ett skönt ställe. Nära till både skidåkning och havet. Men naturligtvis passar det inte för alla, för det är tufft också. Man måste kämpa mer.

Förmodligen kommer vi inte att bo här hela livet. Lyckligtvis finns det massor med andra sköna städer att utforska i världen.

Anonym sa...

Hej Maria!
Kul o hitta hit, ska åka ner till Barcelona igen nu i Februari. Ska jobba lite grand. Har saknat stan sen jag åkte hem till jul 2005! Vad heter ditt företag förresten?
Du får ha det så bra nere i underbara BCN!

/Carro

Anonym sa...

Det är ju samma chock känsla för många föräldrar när deras barn börjar skolan. Precis som du säger, barnen måste ju gå i skolan och få en utbildning. En självklar prioritering i mina ögon! Det är ju inte alla småbarnsföräldrar som har möjlighet att erbjuda en så stimulerande och priviligerad tillvaro som ni. Dessutom har ni ju toppen familjer med mor- och farföräldrar som ställer upp. Guld värt! hälsar Åsa

Maria Agrell, Barcelona sa...

Carro:
Jump Stockholm heter mitt eget konsultbolag.