måndag 22 januari 2007

Yes, this is it - I think.

Jag tror vi har bestämt oss. Det är ett svårt beslut. Jag har grubblat och funderat i flera månader. Tittat mig omkring. Jämfört.

Det handlar om vår sons skolgång. I sommar går han ut P5 på sin privata katalanska skola Mafalda och till hösten börjar han i första klass. Vi har inte vetat var.

I Barcelona finns det katalanska skolor och internationella skolor, men ingen svensk skola och heller inga spanska skolor!

Är glad att Max fått gå i en katalansk skola i ett par år, i P4 och P5. Nu kan han tala katalanska ordentligt, vilket är otroligt viktigt för att integreras och kunna leka med barnen på gården där vi bor.

Nackdelen med de katalanska skolorna är att vi som föräldrar inte kan vara delaktiga i skolarbetet. Vi kommer inte att kunna läsa hans uppsatser eller hjälpa honom med läxorna framöver. Visst jag kommer så småningom att förstå talad och skriven katalanska. Men jag kommer själv aldrig att kunna prata eller stava ordentligt. Det är svårt nog med spanskan. Och jag vill ha en aktiv del i min sons skolgång.

Vi vet heller inte var vi kommer att bo om 10 år. Katalanskan är ett rätt begränsat språk. Det funkar om man bor i Katalonien, men vi behöver fler språk.

I helgen besökte vi Amerikanska skolan, som hade öppet hus. Några fördelar:
1) Lärarna har engelska som modersmål. I snart två år har min son pluggat engelska en timme per dag och han kan en del engelska uttryck. Dessvärre talar han idag engelska med en stark katalansk brytning!
2) Skolan satsar mycket på idrott, vilket passar vår aktiva sportkille.
3) Det går några andra svenska barn på skolan, t.o.m. en kille i Max blivande årskurs, vilket känns tryggt i början.
4) Skandinaviska klubben bedriver kompletterande svenskundervisning där.
5) Barnen lär sig dessutom både spanska och katalanska; 7 respektive 2 lektioner i veckan.
6) Rektorn är trevlig, verkar driven och föräldrarna lovordar honom.
7) Amerikanska skolan är inte lika strikt som de engelska skolorna och har bättre pedagogik.
8) Skolan är en sk. IB-school, vilket är internationellt meriterande, om vi flyttar vidare.
9) Hälften av eleverna är från Spanien/Katalonien vilket gör att barnen ofta talar spanska och katalanska på rasterna, vilken gynnar Max språkutveckling. Med så stor andel spanska familjer minskar dessutom risken att hamna i en expat-bubbla.
10) Max kommer att lära sig fyra språk flytande: svenska, engelska, katalanska och spanska.

Visserligen kostar det en hel del, fast vad ska man satsa på om inte sina barn? Enda egentligen nackdelen är att skolan ligger en bit bort. Lyckligtvis finns det skolbuss.

Jag fick en skön känsla i magen när jag var där. Litar på min instinkt. Jag tror det kan bli riktigt bra. Håller tummarna att vi kommer in till hösten.

Fotograf: Farmor Bibi har fotograferat Max och hans lärare Maribel på den nuvarande privata katalanska skolan Mafalda.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju jättebra! Och åh, att tala 4 språk flytande är inte illa.

Anna Malaga sa...

Härligt! Det är verkligen skönt när man hittar rätt och kan slappna av. Det lâter som det bästa alternativet för er.

Anonym sa...

Barn som får lära sig flera språk som små har mycket lättare att lära sig andra språk för framtiden.

Anonym sa...

Det finns ju andra spanska privata skolor i Barcelona. Inte alla är katalanska.
"Sagrado Corazón", "La Salle Condal eller La Salle Bonanova", "Escoles Perez-Iborra". Alla de har katalanska spraket som ämne, men pratar och undervisar pa spanska.

Det finns ocksa St. Peters School som är en internationell skola som är jätre bra.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Svar till anonym:

Tack för tipsen, men jag tycker det låter märkligt.

Visst, det finns visserligen flera flerspråkiga skolor som ex. Hamelin i Alella.

Men när jag träffade rektorn på "Escoles Perez-Iborra" där några av Max katalanska klasskompisar ska gå, så berättade han att undervisningen där sker på katalanska.

Sedan så finns det ju flera andra internationella skolor i Barcelona och vi har tittat på några av dessa också.

Anonym sa...

Hej Maria.

Kom in pa din blogg av en slump da jag sokte pa svenska skolor i Barcelona. Jag ar snart fordig forskole larare och vill garna arbeta ifran Barcelona. Jag blev forvanad over att det inte finns nagon Svensk skola dar. Bor det sa pass manga ssvenskar i Barcelona att det skulle vara intressant att det startade en Svensk skola dar ? ha det bra och lycka till med din sons skolstart.
Emma

Maria Agrell, Barcelona sa...

Emma:

Skandinaviska klubben i Barcelona bedriver kompletterande svenska undervisning som följer den svenska läroplanen. Hör med dem om jobb. Min son går där och vi är väldigt nöjda.

Stina sa...

Hej Maria!

Jag hittade din blogg eftersom jag och min familj (amerikansk man och två barn födda 01 och 03) ska flytta till Barcelona och letar runt efter info. Du verkar vara en så bra källa till information och jag undrar om det är ok att jag ställer några frågor?

Det här med skolor är ju riktigt svårt och kostsamt om man vill gå i internationell skola.... mina barn kan endast lite spanska och ingen katalanska och jag själv förstår spanska men talar inte direkt flytande (talar flytande italienska) men jag jobbar på det! Jag är därför tveksam till att sätta de i spansk/katalansk skola...
Vi har därför också funderat på amerikanska skolan som verkar bra på alla sätt. Om du har tid att svara på lite frågor skulle jag bli såå tacksam!
Vet du hur lång process/kötid det är att komma in på skolan? Måste man ställa sig i kö långt innan man vill börja, och är det svårt att komma in?
Går det många svenska barn på skolan?
Hur fungerar skolbussen? vart kan man bo om man vill få tillgång till skolbuss?
Vad tror du om att barnen INTE går i katalansk skola och inte lär sig katalanska så att det kan leka med barn i området på katalanska? Pratar barnen spanska eller tycker de att det är krångligt att leka på spanska? Jag vet att de undervisar i språken på skolan, och kanske lär sig barnen "på gatan", bland andra barn?

Jag hoppas att jag inte överväldigar dig med alla frågor! OM du har tid och lust att svara skulle jag bli jättetacksam! Jag tackar på förhand!!

Vänliga hälsningar,
Stina Sundelius

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hej Stina,

Min yngsta son som är 4 år går i en kommunal katalansk skola. Min 9-åring går på Amerikanska skolan som vi är mycket nöjda med. Däremot tycker jag att det är problematiskt att det är så förbaskat dyrt och det känns inte värt att betala 10 000 SEK i månaden för yngre barn. Om ni har råd skulle jag välja en internationell skola till era barn, framför allt om ni inte planerar att bo i Barcelona hela livet.

Vet du hur lång process/kötid det är att komma in på skolan?
SVAR: De tar in barn som de anser "lämpliga". Inte traditionell kö.

Måste man ställa sig i kö långt innan man vill börja, och är det svårt att komma in?
SVAR: Nej: Finns det plats så är man välkommen om barnet klarar antagningsintervjun/prov och om man kan betala.

Går det många svenska barn på skolan? SVAR: Det finns några svenska familjer på Amerikanska skolan.

Hur fungerar skolbussen? vart kan man bo om man vill få tillgång till skolbuss?
SVAR: Det finns 5 skolbussar och de plockar upp i stort sett över hela stan. I början av terminen. anpassar de bussrutterna efter var barnen bor.

Vad tror du om att barnen INTE går i katalansk skola och inte lär sig katalanska så att det kan leka med barn i området på katalanska?
SVAR: Mina barn har båda först gått i katalansk skola i ett par år. Max började i den amerikanska skolan i ettan. Barnen klarar sig på spanska och på den amerikanska skolan lär man sig också katalanska.

Pratar barnen spanska eller tycker de att det är krångligt att leka på spanska?
SVAR: Min 9-åring talar, skriver och läser flytande på fyra språk: svenska, engelska, spanska och katalanska. Den yngsta lär sig också 4 språk, men har inte knäckt de språkliga koderna riktigt ännu.

Lycka till.

Stina sa...

Tusen tack för dina svar! Håller med om att det är dyrt, särskilt när man är svensk och van vid gratis skolor som håller hög nivå. Supersnällt att du tog dig tid, tack än en gång.

Stina

Anonym sa...

Hej
Vi tittar också på hur det skulle vara att flytta till Barcelona. Min man är från sydamerika och jag svenska. Min man har tre tonåringar, sen innan, de klarar ju sig själva snart med skolor och så, men sen har vi tre små barn ihop. Hur fungerar det, om man skulle vilja ha kommunal skola till dem? Vad kostar det per barn? Vad kostar det att ha barn på "dagis" i Barcelona? Är de kommunala skolorna på spanska? Jag ser hellre att de lär sig spanska än katalanska.
Om du inte känner att du har tid att svara, kanske du kan länka till någon sida, som du vet. Jag behöver sätta mig in mer i barnomsorgen. Sedan är det bostadsmarknaden... och sedan är det jobbmarknaden...
Så vi är inte riktigt där ännu. Men min man kommer långsamt att dö här uppe i Norden. Vädret, den lååånga, mörka, kalla perioden och att det sociala klimatet är så kallt och begränsat. Skötdigsjälv-samhälle.
Spanien är lite mer som Sydamerika. :O)
Med vänlig hälsning Marlene