onsdag 21 februari 2007

En god mor ammar.

Ted är 4 månader. Jag har precis slutat amma. Svårt beslut. Nödvändigt beslut. Ångestladdat beslut. Kontroversiellt beslut. Klokt beslut.

Min äldsta son ammade i ett år. Dygnet runt. Vägrade sova i egen säng. Vägrade napp. Ville bara mysa och amma tätt tätt tätt jämt jämt jämt. Denna gång är det precis tvärtom.
  • Istället för att vakna flera gånger och amma varje natt, så somnar Ted vid 21.00 på kvällen och vaknar framåt 8.00 på morgonen. Han sover alltså 11 timmar i sträck!!!!!!!!!!!!!!
  • Istället för att sova i vår säng, så trivs Ted bäst i sin egen säng.
  • Istället för att alla är trötta och griniga på morgonen av en skrikande hungrig nattammande bebis - så är hela familjen utsövd och belåten på morgonen.
  • Istället för att endast mamman är viktig, så kan pappan nu också vara delaktig och betydelsefull för bebisen.
  • Innan ammade jag varannan timme - dygnet runt. Nu äter Ted var fjärde timme och bara på dagen.
  • Innan var storebror jobbigt svartsjuk på kvällarna när jag ammande hela tiden. Nu kan Max vara med och mata bebisen.
  • Innan var jag ofta trött och slut. Nu är jag glad och pigg och orkar ta hand om båda barnen och leka med storebror när lillen somnat.

Jag är så mycket gladare och familjen betydligt mer harmonisk sedan jag slutade amma. Dessutom är jag friare. Älskar min obundenhet. En underbar (förbjuden?) känsla.

Fast när modersmjölksersättningen tog slut häromkvällen efter att affären stängt, så fick jag lite panik. Hur gör man då?

Jo, jag ringde grannfrun som precis kommit hem från BB. En holländska. Yes, de hade hemma. Hennes man sprang över med en burk modersmjölksersättning. Tack för det.

Här i Spanien ammar långt ifrån alla. Och inte så länge heller. Det funkar inte eftersom föräldraledigheten tar slut för en yrkeskvinna när bebisen är 4 månader!

Foto: Farmor Bibi har fotograferat farfar Björn när han matar Ted.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett mycket klokt beslut, som tycks passa hela familjen. Får jag dessutom vara lite egoistisk och säga, att det var underbart att få mata lille Ted, när ni var här hos oss. Vilken närhet!
Kram.

Anonym sa...

Här i Thailand får man vara hemma i tre månader när man fött. Men de flesta börjar jobba tidigare eftersom pressen från arbetsgivaren kan vara för mycket för många.

Min fru stannade dock hemma alla tre månaderna.

Nu är jag hemma istället. Vi blandar friskt. Ammar så mycket som möjligt, pumpar när frun jobbar. Pumpmjölken får hon när jag är hemma ensam med henne tills den tar slut, då blir det ersättning.

Vi har också rätt så bra med sovandet. Somnar vid 22-23, vaknar en gång under natten, äter en snutt, somnar om till tidig morgon. Sen somnas det igen efter en liten intim pratstund fram till 9-10.