tisdag 20 mars 2007

Obeslutade beslut.

Ibland går jag omkring och känner mig olustig. Vet inte riktigt vad det beror på, förrän jag kommer på, ja, visst ja, jag har ju ett obeslutat beslut jag måste besluta om.

Som till exempel; Var ska min son gå i skolan i höst? Jobbigt, jobbigt. Finns många alternativ. Alla har sina för- och nackdelar. Jag borde, men orkar inte riktigt tänka på det. Så jag försöker förtränga och hoppas att det löser sig av sig själv en vacker dag. Men så mår jag inte riktigt bra, för det är något som skaver; ett obeslutat beslut.

Jag är inne i ångestfasen. Sedan tar jag tag i det. Börjar min beslutsresa. Först tittar jag på olika alternativ. Fysiskt och på webben. Pratar med folk. Börjar fundera.

Efter månader av mentalt slit vet jag till slut vad jag (och min man) vill. Beslutet är taget. Och jag mår bra igen.

Vips, så finns det BARA fördelar med det beslut som jag tagit. Jag lyssnar inte ens på några nackdelar. Hör inte. Vill inte veta. Jag har bestämt mig. Och så är det bra med det.

Nackdelen med obeslutade beslut är att jag glömmer bort att beslut tar tid och att research-fasen ofta är mödosam. Jag tror att jag ska kunna bestämma mig bums. Idag. Jämt. Och därför blir jag så frustrerad när jag inte vet vad jag vill.

Nu ska jag besluta någon ganska enkelt. Jag och Kristin är hembjudna till Madeleine på lunch och jag undrar om jag ska åka buss eller ta bilen?

Förresten hur funkar det när Du bestämmer dig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur tror du historiens "stora ledare" kände det när de våndades inför stora beslut? Där är nog alla normala människor lika. De som inte känner tveksamhet har nog nåt fel i huvudet. Det är männskligt att tvivla. T.o.m. Jesus tvivlade på guds existens. Däremot ska man lära sig att lita på sin intuition och omdöme.
/Nicolas

Anonym sa...

Jag tar snabba beslut, alltför snabba ibland. Glömmer beslutsprocessen. Den längsta beslutsprocess jag haft är dock, när jag bestämde mig för att sälja min verksamhet och sluta jobba, trots att jag bara är 62 år! Det tog ett år, och trots att jag är helnöjd med beslutet, har jag inte landat i det förrän nu tre mån.!! senare. Så det TAR TID!