måndag 23 april 2007

Boktips till föräldrar med leksugna barn.

Jag är så stolt att min vän Josefin Ahlström skrivit boken; Lekfullt: Aktiviteter ute, inne och i bilen, som precis kommit ut i handeln.

"Vad kan man göra med en bit kartong? Och är det verkligen möjligt att åka på bilsemester och bara höra skratt från baksätet? Här finns både lekar som föräldrar och barn kan leka tillsammans och lekar där barnen pysslar på egen hand så att föräldrarna kan ta sig en välförtjänt paus."

Ska köpa den när jag är på Designtorget i Stockholm nästa gång.

8 kommentarer:

Lina sa...

Hej!
Läser din blogg ofta, då jag alltid haft en relation till spanien. Min mamma bor där och jag har spenderat mycket tid på Malllorca sedan jag var liten.
En kort fråga, vad är din första spontana tanke när någon frågar dig om att flytta till Spanien?
Längtar du efter Sverige eller känner du att du hittat din plats?
Okej, blev 2 frågor.. hoppas du har tid att svara... är lite nyfiken då en flytt för mig är aktuell, ska helt enkelt bara ta ett beslut..snart, helst på fredag ;)
Ha det bra!

Anonym sa...

Finns boken i bokhandeln också?

Anonym sa...

Tips från farmor!
Boken finns att beställa på Adlibris och kostar där med frakt 160:-. I bokhandeln är ca priset 247:-!!
Jag har beställt en. Tar den med till BCN. Kram

Maria Agrell, Barcelona sa...

SARA:
Svar: ja, klart man ska flytta. Det är ljuvligt att bo i Barcelona. Visst, Sverige är också underbart. Men det finns alltid kvar och man kan hälsa på ofta om man vill, för resorna är billiga numera. Och trivs man inte utomlands, så kan man alltid flytta hem igen. Utan utmaningar - ingen utveckling. Jag tror man ska våga testa allt man drömmer om.

MARI:
Ja boken finns att köpa på Bokus också. Följ länken i inlägget. På vanliga bokhandeln borde man kunna beställa den, om den inte finns inne.

Lina sa...

Igår när jag läste vad du skrivit till mig så tänkte jag "nu gör jag det, vi flyttar i juli". Men alla andra tjatar så på en om ditten och datten att man får hål i huvudet och tillslut inte vet vad man SJÄLV vill. Gör si med din lägenhet gör så med jobbet... det är svårt. Alla måsten (säga upp lägenhet, ringa försäkringskassan etc.) och allas tycken får mig att skita i allt... Å andra sidan tycker jag egentligen precis som du. Att jag ska flytta, det har jag ju drömt om sen jag var liten....
När nu flytten blir av, så blir det nog en Palma-blogg...;)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Sara,

Ja, det finns en del praktiska utmaningar. Jag tyckte det var stressande - innan vi flyttade. Inte sen.

Många som bor utomlands (inom EU)är fortfarande skrivna i Sverige.

Koncentrera dig på att hitta ett boende och i bästa fall ett jobb på plats och kanske hyra ut lägenheten i Sverige för att få bättre ekonomi.

Vi tog allt i etapper.

Lina sa...

Tack för så snabba svar!
Jag har redan jobb i Palma, så det gör det mycket lättare. Vi letar för fullt till min sambo som har lite på gång, bostad är nästan svårare. Som tur är känner jag några på plats som kan kika på lägenheterna om vi hittar något.
Vi bor i en hyresrätt i Sverige så rent eknomiskt ger det oss ingenting att hyra ut i andrahand, det vore för tryggheten skull om man flyttar tillbaka...
Ja, som sagt mycket att tänka på. Men dina kloka ord värmde, så skönt att höra en utomstående persons tankar!
Tack!

Anonym sa...

Hej Sara! Bor i Madrid sedan slutet av Nov 2006. Totalt 17 aar utomlands.
Jag har alltid resonerat att baettre att sitta paa servicehemmet och saega att ¨aesch det sket sig¨ och ha provat en utlandsvistelse aen att inte vaaga. Det aer ofta skitjobbigt foer att vara rak men aeven roligt!
Karlavagnen