tisdag 17 april 2007

Over the top?

Läser i dagstidning La Vanguardia att 85% av alla i Sverige talar engelska, medan motsvarande siffra för Spanien är 27% och för "landet" Katalonien endast 22%.

När jag lämnar Max på förskolan, så går jag förbi småbarnens rum och tittar in. Den yngsta, som är 4 månader, sitter i sin babysitter. De andra på dryga halvåret sitter på en mjuk madrass.

Men vad ser jag?

Max engelskafröken Ana kommer in och säger: "Good morning everyone" Barnen tittar förundrat. Undrar om de tänker; Jaha, så har vi engelskalektion då. Alright. Eller vadå?

Ana berättar att hon talar engelska med bebisarna en kvart om dagen.

No more funny Manuel in Fawlty Towers folks. Nu banne mig ska åtminstone katalanerna lära sig engelska ordentligt.

1 kommentar:

DeepBlueSea sa...

Jag tror du får tala med sonens 'engelskfröken'....

Nej kanske inte... men visst låter idén tveksam? Pedagogiskt sett.

Jag menar, de kan inte ens säga 'blubb blubb' i den åldern, eller? :o)

Kul inlägg! Med din blogg vet man aldrig vad som kommer härnäst!