torsdag 3 maj 2007

Skicka mat tack!

Är frustrerad. Varför är det SOCKER i all barnmat här i Spanien? Lagar bebisgröt som jag köpt på apoteket. Det luktar sockerkaksdeg. Läser på förpackningen. 7 % socker. De är inte kloka.

Däremot är det jätteviktigt att inte bebisarna får i sig gluten. Inte alls första året. Säger doktorn. I Sverige äter bebisarna välling för glatta livet. Det enda landet i världen som säljer välling är Sverige. Står på Sempers hemsida. Varför? Någon som vet? Bättre än socker, det är sant, men varför ingen annanstans?

Köper all barnmat på apoteket. Känns nyttigast. Som barnmatspuré. De skriver stolt på burken: Utan gluten. Utan äggviteämnen. Utan mjölk. Utan färgämnen. Utan konserveringsmedel. Men socker. Självklart. Det är ju jättegott för de små söta bebisarna. Sockerberoendebegreppet har inte uppfunnits här ännu. Eller också är det just därför. Det ska börjas i tid.

Det konstiga är att spanska barn inte alls är tjockare än svenska barn. De rör sig kanske mer utomhus om dagarna. De verkar också ha färre allergier. I alla fall mindre eksem. Kanske är det solen.

Men tänderna gott folk. Tänderna är inte vita. Inte på de vuxna. Men gissa vad jag hörde. Tydligen fick alla barn en hostmedicin på typ 70-talet som färgade tänderna grå. För alltid. Hur schysst är det? Lyckos oss som hade flourtanten istället.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hinner du laga maten själv är väl det ett bra alternativ så kan burkmaten vara komplement till tillfällen när du har bråttom. Råvarorna i Spanien är väl jättehärliga?

Kram A

Maria Agrell, Barcelona sa...

Bra förslag.

Men inte min grej.

Monica sa...

Maria - kolla om det finns en VERITAS i närheten. (http://www.ecoveritas.es/ gå in under BOTIGUES) Där köper jag all välling (klarar inte av de vaniljkrämsdoftande alternativen...) Nils har bara ätit ekologisk, sockerfri välling hela tiden (och äter fortfarande) De har även barnmat. Alla deras produkter är ekologiska. Men, jag gör maten själv till honom, oftast. Ikeas köttbullar är ju också bra nu när han har tänder. Har du ingen Veritas nära dig köper jag på vår. Och så tar vi lunch, men efter 7 maj (har ett pm som ska presenteras på universitetet).

Glutenrestriktionerna tycker jag känns okej. Det finns ju knappt några glutenallergiker här...Men, jag var inte så strikt! (fast med välligpulvret var jag det, inget gluten i vällingen innan barnläkaren gav ok)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack Monica.

Anonym sa...

Hej Maria. Det finns en svensk affär i Marbella (Fuengirola)- kanske de har svensk välling etc?
Står i Paginasamarillas som The kronor men affären heter Tre kronor. De har även en URL som jag inte har just nu. Här är adressen:


Antonio Rubio Torres, 13
29640 - FUENGIROLA
MALAGA
Tlf: 952 665 882
Fax: 952 665 882

Eva sa...

Fredrik är ju i sverige nu så han kan ju köpa med sig nåt om du behöver. Jag har föresten en gåstol (sån man sitter i) som jag ska ta ner i källaren nu, vill du låna?

Anna Malaga sa...

Jag hâller med dig om att spanjorerna vill ge barnen socker i allting ;-). men den största sockerfällan är nog läsken.
Min son ât "cereales" i mjölken och jag tyckte det var hur bra som helst. Fördelen tyckte jag var att man blandar med den mjölken dricker i vanliga fall - den svenska vällingen innehâller ju mjölkpulver.
Sen gillar jag inte burkmat varken i Sverige eller i Spanien. Vi skulle ju inte själva vilja äta burkmat varje dag, sâ varför ger vi det till vâra barn?
Allergiboomen hos svenska och andra barn i nordvästeuropa är intressant, vad jag vet har man inte lyckats hitta orsaken.

Anonym sa...

Hej tjejen!
Jag försöker att göra ett inlägg igen, det jag skrev i går kom inte med. Matkulturen för barn i Spanien är verkligen spännande. När jag bodde på Mallorca med Rebecca var alla helt fascinerade av att jag fick välling skickad från Sverige. JAg gjorde även maten själv med en liten mixer, burkmaten var verkligen inte att rekommendera, det var bara puréer med massor av socker. Idag i mer perspektiv så tror jag inte riktigt på den här havrebaserade vällingen med hög fiberhalt. Många barnmagar klarar den ju inte heller, trots att man sänkt fiberhalten under åren. För att inte tala omde parfymerade blöjor, rosa för flickor o blå för pojkar, som var de enda som fungerade någorlunda. (detta var 15 år sedan..) Vad det gäller ellergier har man ju inte, som sagt, lika mycket. Tydligen beror det på att man har en annan tarmflora i Sydeuropa. Det finns en hel del forskning om detta.//Kram Cecilia

Anonym sa...

jag vet att vissa forskare menar att vi i Sverige är för renliga, vi duschar för ofta och utsätter oss inte för lika mycket "skit" längre. Vi har mindre kontakt med djur och allt detta leder till fler allergier. Man ska vara försiktig med alltför mycket bakteriebortagande alltså, låt barnen skita ned sig och vara lite skitiga, det mår dom bra av :-)

Kram Anna

Anonym sa...

http://www.icasvenskmat.se/ kan du beställa svensk välling via.