onsdag 27 juni 2007

Önska mig lycka till.

Så var det gjort. Jag har skrivit in mig på en spanska kurs. På Esade. Första lektionen igår kväll. Tre elever; jag, en tysk och en grek. Greken som bott här i 3 månader frågar mig - på spanska:

Men hur har du kunnat bo här i Barcelona i två år utan att lära dig spanska?

Ja... det har gått ganska bra. Eller? Hrm. Öh, jag har jobbat heltid med mina uppdrag i Sverige, varit gravid, tagit hand om en bebis och installerat hela familjen i ett nytt land - försökte jag urskuldra mig på spanska. Det gick sådär. Han tyckte fortfarande att jag var ovanligt trög.

Men mina gener är språkligt dugliga i alla fall, ville jag säga. Min 5-åriga son kan ju faktiskt nästan fyra språk helt flytande: svenska, katalanska, spanska och engelska. Fast det sa jag som sagt inte - för jag kunde inte uttrycka det på spanska.

2 kommentarer:

Viktoria Löwenthal sa...

Hej Maria, jag heter Viktoria (vi har haft kontakt för länge sedan ang ngt, nu minns jag inte vad).

Eftersom jag vet att din blogg läses av många svenskar boende här och att du kanske också känner en del "utlänningar" så passar jag på att meddela på detta vis att man måste nyregistrera sitt NIE innan den 2 juli.

Mer info att läsa på min blogg under Eländesnyheter för alla svenskar boende i Spanien:
http://viktorialowenthal.blogspot.com/2007/06/och-s-elndesnyheter-fr-alla-svenskar.html

Sprid gärna vidare.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack Viktoria.

Låter viktigt och intressant. Jag ska försöka hjälpa till att sprida informationen vidare.

Måste läsa på mer först.