torsdag 19 juli 2007

Dessa blyga katalaner blir matadorer i trafiken.

Jag reflekterar över att här i Barcelona ser bilisterna rödljusen mest som en rekommendation. Stanna gärna, men du måste inte.

Precis när det slår om till rött på övergångsstället så kör man. Ingen väntar tills det blir grönt för bilarna. Ingen utom möjligtvis en svensk bil som alla tutar på.

Regel nr. 1; stanna aldrig vid gult ljus - då riskerar du att få en tunglastad långtradare i baken. Bara en svensk bromsar in vid gult eller när det alldeles precis slagit om till rött. Eller?

Imorse var det rött rätt ganska länge (2 minuter) vid en korsning nära mig. Alla bilar utgick från att det måste vara något fel och körde ändå. En bil kom i ca. 70 km/tim från andra hållet. Det var nära att smälla.

Chockad körde jag vidare med båda barnen där bak. Pustade ut när jag var nästan hemma. Då ser jag folk rusa fram till en lastbil i en vägkorsning och där under ser jag en kvinna med hjälm ligga bredvid sin moped. Vågade inte titta om hon fortfarande levde.

Skakar fortfarande.

2 kommentarer:

Anette sa...

Ja tålamod är inte catalanernas bästa sida....men följer man tempot brukar det gå bra.

Anonym sa...

Ja, jag som älskar Katalonien men tvingas bo i Madrid kan bara säga att körstilen är annorlunda, men ungefär lika vansinnig. Min brorson (6 år) blev nästan överkörd av en lokaltrafik buss när han skulle gå över gatan! Bussen körde helt klart mot rött.