fredag 13 juli 2007

Där satt den!

Den känns som ett genombrott. Inte lika stort som för de svenska cancerforskarna med ändå.

Jag är inte längre en språklig oskuld. Efter två år och 5 lektioner i det nya landet böjde jag för första gången ett verb i korrekt form i DÅTID. Bara sådär. Lajv.

¿Max ha dormido después de la piscina hoy o no?

Jag inser vilken bedrift det måste vara eftersom Max fröken häpnade och utbrast spontant; "Bravo, du böjde verbet helt perfekt i perfekt. Vad har hänt?"

Chock. Glädjechock.

Jag låtsas inte om att jag bara lärt mig en av fyra former av dåtid än så länge. Blundar och njuter framgångens sötma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

nästan rätt...después DE la piscina...

Maria Agrell, Barcelona sa...

TACK!

Anonym sa...

Bravo du ser där får den tykne Greken på tafsen! Kan fö rekommendera Bescherelle böckerna med böjda verb.
Å subjunctivos kommer så småningom att gå som en dans och alldeles naturligt.