måndag 9 juli 2007

En gåta.

Hur överlever en spanjor dagen?

I 30 år har jag hört att frukosten är dagens viktigaste mål. Helst gröt. Juice. Yogurt. Bröd med grönsaker, ost och skinka. Missar du frukosten är det KÖRT.

Vi vaknar på söndagens morgon och ser fram emot...nja...nu ljuger jag...vi är redan lite oroliga när vi vaknar faktiskt....vi har ju hört....hur som helst.

Si, por favor, svarar jag på frågan om jag vill ha kaffe i alla fall. Och när jag sätter mig vid frukostbordet förstår jag hur illa det är ställt.

På bordet finns två paket kakor och en sockerkaka! Jag lyckades tjata mig till ett vitt bröd med sylt på.

Den aktiva smala spänstiga trevliga frun i huset berättar att till vardags innan hon börjar dagen som distriktsläkare dricker hon kaffe och äter två kakor, därefter KANSKE hon tar en en kaka till omkring 12-tiden på jobbet innan hon äter lunch kring 15.00-15.30. Madre Mia.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle svimma varje dag. Jag fattar inte hur de gör. De borde ju dessutom få ont i magen om de svälter i så många timmar och sedan äter en stadig lunch. Något måste skilja den svenska matsmältningsapparaten från den spanska. (Ok, under semstern brukar jag faktiskt äta magdalenas till frukost men då behöver jag inte göra något och oftast vaknar jag vid lunchtid då så man behöver inte överleva så länge. Försöker bara ta seden dit jag kommer lite :-)

Anonym sa...

Jag var ju i Fano (Italien ) nyss. Frullen bestod mest också av kakor och söta bakverk. Gubben i receptionen sa på nästan obegripbar engelska att han ville bara ha espresso till frukost. "- I need only something strong in the morning!", sa han och lade armbågen mot skrevet och knöt näven rakt upp i luften. Han förstod inte varför jag garvade...

Viktoria Löwenthal sa...

haha, jag minns när jag var ute och käkade frukost efter "första natten" med Rogge (min fortfarande nuvarande man) och han då jag beställde in Bocata med ost och skinka sade: aha, så du äter "salado" (salt) till frukost?! Ja själv föredrar jag sött.

Salt? Sött? Öhh..ok, ja jag är en salt tjej då..

Han förstod efter ngr år att det även är vad jag FÖREDRAR så om han vill muntra upp mig med rejäl frukost så är det MKT mer poppis att komma med nybakt fullkornsbröd än med att slå på stort med donuts och croisanter med choklad.