torsdag 12 juli 2007

Dags för fler barn?

Är det valfläsk eller redan klart? Det sägs att de som föder barn i Spanien efter den 3 juli får 2500 Euro av staten och att pengarna kommer att börja delas ut i november. Detta är ett försök att öka nativiteten i landet, som är en av de lägsta i världen, nämligen kring 1,07.

Men VAB (vård av sjukt barn) kära vänner existerar inte här i Spanien. Så har du oturen att få barn som är sjuka (!) ibland så är det bara att plocka ut semesterdagar om inte farmor, mormor eller barnvakten kan ställa upp.

Kanske nöjer jag mig med mina två barn ändå.

I fantastiska Sverige har folkpartiet på förslag att vab-dagar t.o.m. ska kunna överlåtas till din barnvakt. Bra förslag!

I Barcelona har vi solen i alla fall. Alltid något.

3 kommentarer:

la linda sa...

jag som fortfarande inte är mamma bör nog inte yttra mig allt för mycket i det du skriver om, men jag är helt övertygad om att 2500 euro kan locka till mer barnafödande och det som kommer efter kanske man dessvärre i den stunden väljer att se mellan fingrarna på. hoppas bara inte att ändamålet blir felriktat och att pengarna lockar personer till att skaffa barn av fel anledning. det om något kan bli dyrt för den spanska staten i långa loppet och det sista vi vill ha är barn till föräldrar som inte borde vara det. vad gäller vård av sjukt barn är vi privilegierade i sverige, men rätta mig om jag har fel, visst finns det andra fördelar för föräldrar i spanien som inte finns i sverige..? ni har svaren bättre än jag. hur är det till exempel att ha småbarn här jämfört med sverige, dyrare, billigare eller går det på ett ut när allt kommer om kring och räknas ut?

ha en bra dag, det ser ut att vara sol ;) Linda

Viktoria Löwenthal sa...

Hej,

det är absolut inte "hitte-på" de här 2500, utan redan "en marcha" = På G.

Finns mer att läsa på regeringens sida, http://www.psoe.es/ambito/saladeprensa/news/index.do?id=153691&action=View

Jag har svårt att tro att folk skulle skaffa barn för ynka 2500 euro, barn kostar rätt mkt mer så man får snarare utgifter än inkomster.

På tal om att vabba, visst är det JÄTTElyxigt i Sverige, jag dör av avundsjuka. Men, jag jobbar här i Spanien sedan 2001 och jag tror att det är en sak att lagen hävdar att man skall ta semester men vad jag förstått (på många av dem runt omkring) så är de flesta arbetsgivare så pass medvetna om att det är en omöjlighet (plus att många har fasta semesterdagar som gäller hela företaget, dvs man tar inte ut semester utefter som man vill) och därför ser mellan fingrarna på dem som stannar hemma för vård av sjukt barn. Och de som har arbetsgivare av den mer "otrevliga" sorten sjukanmäler ofta sig själva istället, och undviker på så sätt att tulla på semestern. Inte korrekt men i ett land som uppmuntrar till det (som Sverige uppmuntrar till bidragsfusk många gånger) så är det ju det man får.
Men som sagt, jag tror att många arbetsgivare är schyssta och inser att en glad arbetare är en lojal arbetare. Min är det.

Fast jag hade därmed INTE TACKAT NEJ till lite "vård av sjukt barn-dagar".

Mvh
Viktoria

Viktoria Löwenthal sa...

Sorry, nu såg jag att du Maria redan hänvisade till PSOEs sida i din blogg.

Men, vi kan aldrig vara nog informerade :)