onsdag 12 september 2007

Inte med i loopen.

Äter sen lunch på stranden med min Barça-granne och hans klubbkompis. De retas med varandra och pratar om de medaljer de INTE fått. Min granne har vunnit världsmästartiteln med sitt landslag - men inget OS. Den andra har tydligen vunnit två olympiska guldmedaljer (1996 +2004) och ser rätt så nöjd ut.

Jag är liksom inte med i leken och häver ur mig; men jag är vacker (beautiful) i alla fall.

Öh...de tittar på mig och tystnar.

Kanske skulle jag lagt till; on the inside, I mean.

Alltså...det är ju inte så att jag på något sätt tror att jag skulle kunna vinna VM i snyggast. Inte alls.

Jag blev ju inte ens vald till klassens Lucia när jag var yngre. Men jag är heller inte apful, så mitt töntiga försök till ironiskämt funkade inte alls.

Jag tog min bebis och gick hem.

13 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Om detta var spanjorer, så oroa dig inte. Spanjorer begriper inte svensk iron eller försök till ironisk humor..

Anonym sa...

världens skönaste blogg,jag blir altid lika glad när jag läser den,hälsningar Tenerife!

DeepBlueSea sa...

Jag tycker din kommentar var klockren men humor är sååå svår att klara mellan olika kulturer och olika språk.
Men man får försöka ändå!! ;o)

PS Hur går det med spansklektionerna? ¿Has aprendido algo?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Börjar läsa spanska på ESADE i oktober. Ser faktiskt fram emot det. Bara det är ett framsteg.

Patri sa...

Jag har spanska som modersmål, men är född i Peru så jag pratar en "annan spanska" kan man säga...
Många ggr har jag det varit helt tyst när jag sagt nåt "roligt" i "mitt språk"...
Fast det värsta är när jag översätter en skämt från svenska till spanska..
då är jag ute o cyklar totalt.. :p

Monica sa...

vet inte om jag håller med om att spanjorer inte fixar ironi. Det är naturligtvis inte samma humor som i sverige, men det där att ironi inte alls går hem - jag tycker inte att det stämmer helt på mina katalanska vänner, många är väldigt självironiska. Kanske mer beror på hur folk är som person?

(har nog blivit lite miljöskadad också, för jag tycker inte alltid svensk humor är så kul numera....)

Anonym sa...

Haha!

Otroligt kul. Ironi funkar i Sverige och (kanske) i några andra nordeuropeiska länder.

Har själv åkt dit när jag försökt lägga ett ironiskt skämt vid en förhandling i Pakistan.

Det föll inte väl ut.

// Mattias

Viktoria Löwenthal sa...

ironi ja, njae, jag tycker nog inte heller att katalanerna är världsbäst på att förstå ironi. När jag kom hit kunde jag redan prata flytande spanska. Så när folk frågade hur länge jag hade bott här och jag sanningsenligt svarade: 2 dagar, spärrade de upp ögonen och sa: VA?? Men hur i jesus namn har du hunnit lära dig SÅÅ bra spanska??!!Jomen vet du, svarade jag då, det finns så OTROLIGT bra intensivkurser här, du AAANAR inte.
Tystnad. De tittade på mig. Så: Du driver med mig?! Fan vad du är TA TAAAA så fick jag lära mig ett nytt ord: Borde! (=dryg)
Jaha, här försökte man vara lite snitsigt rolig och så får man höra att man är dryg.

Nä humor, eller ännu värre, de där snabba kommentarerna, är inte lätt att få till på olika språk, man får känna av.

Anonym sa...

Catalansk dresscode är ett skämt, men inte kul.

Anonym sa...

hahahahaha, det händer mig hela tiden! försöker skämta lite halvsnuskiga skämt med touch av ironi och mina spanska vänner tittar på mig och tycker att de får sina fördomar bekräftade; Las rubias son tontas!
De verkar fatta nada av min humor!
Kom igen, slappna av å skratta liiiite i alla fall hehehe

Monica sa...

Måste bara göra ett förtydligande - det är inte alls så att jag föredar spansk humor, jag skrattar mer åt svensk humor, definitivt. Men, jag möter människor med en hel del självironi även här. Kanske drar åt mig såna? ;.)

Anonym sa...

hehe, jag tror att när man säger något på spanska (och man inte är spansk) så kanske de inte vill skratta för de vet inte ifall man försöker vara seriös eller ifall man bara inte kan formulera sig rätt. min pojkvän är spansk och bor med mig i sverige och säger att svenska itne förstär ironi.... samma sak händer honom här hela tiden. hehehe...och samma sak hände mig i spanien.

Anette sa...

Om man säger det med ironi i rösten spelar det ingen roll vilket språk man talar...men de kanske inte tycker du är beautiful och tyckte situationen blev pinsam....i och med att de kanske inte hörde ironin????????????(hoppas du inte tar illa upp, jag menar inget illa)