torsdag 28 februari 2008

Den svåraste kulturchocken i mitt nya land.

Vid ett tillfälle förra året bjöd vi hem en ny kompis till Max på lunch en helg. Eftermiddagen avslutades med att jag skällde ut mamman samtidigt som jag försökte hindra henne från att fortsätta slå sitt barn.

När de gått hem grät både jag och min son.

Jag vet att den spanska barnagalagen nyligen ändrats. Det är inte längre tillåtet att kränka ett barns fysiska eller psykiska integritet. Men många föräldrars värderingar är ännu inte som i Sverige.

Jag upplever att folk här tycker det är viktigare att barn ska ha respekt för vuxna än att de vuxna också ska respektera barnet.

1 kommentar:

Sara sa...

Det där är jättesvårt att hantera i länder där både barn och föräldrar tycker att det är normalt. Jag tycker att det handlar om rena kränkningar, och har svårt att förstå varför man inte behandlar barn -små människor - som vuxna -stora människor.