tisdag 23 oktober 2007

Kanske gör Al Gore mer nytta nu än om han vunnit valet hösten 2000...

Lärde mig ett nytt ord idag.

Glaciärer som smälter, orkaner, bränder, översvämningar; växthuseffekten ger oss klimatflyktingar, t.o.m. i Al Gores hemland där stora delar av New Orleans fortfarande inte har återhämtat sig efter orkanen Katrinas framfart i augusti 2005, för att ta ett exempel.

Världens klimatforskare är överens om orsaken. Och Al Gore predikar vidare om att vi faktiskt kan göra något åt den globala uppvärmningen.

Själv är jag fascinerad av en människa som både mottagit en Oscar för årets dokumentärfilm och tilldelats Nobels fredspris. Fattas bara ett OS-guld och han har vunnit allt "fint" som finns.

Men det känns som att detta varken gör honom lyckligare eller mer nöjd med livet. Han har högre mål. Jag är övertygad om att han verkligen vill rädda vår planet och började gråta när jag lyssnade. Inte av oro eller sorg, utan glädje att det finns människor med sådan drivkraft och passion att göra gott.

Ordet kris på japanska och kinesiska är uppdelat på två tecken. Det ena betyder fara och det andra möjlighet.

Och sedan berättade jag om Al Gores föreläsning i en radiointervju med programledare Anna för det svenska nyhetsprogrammet på Costa del Sol.

Uppdaterat:
Och nu har Al Gore även besökt Sveriges riksdag.

7 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Tack, Maria för en jättebra rapport!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack.

My pleasure.

Monica sa...

Kul att ni blev sammanförda! Det är allt lite coolt detta, med bloggande och annat nätgemenskapande...

Monica sa...

ps...kul med nân fler som grâter i sammanhang där man kanske inte förväntas grâta... Jag har bara blivit nât sâ oerhört blödig de senaste âren....

Anonym sa...

Jag tror faktiskt att det var bra att Al Gore aldrig blev president, för nu får han mer tid att arbeta med miljöfrågor och det är hur bra som helst! (Fast det är synd att Bush sitter kvar, jag gillar honom inte... tro bara inte det nu!)

Fröken L sa...

Vad intressant det där med att japanska och kinesiska ordet för kris är uppdelat i två tecken. Fara och möjlighet, så kan man ju också se det. Det sägs ju att man oftast går stärkt ur kriser. Att det utvecklar en som människa och på så sätt öppnar dörren för nya möjligheter. Och det gör det!
Kram Dila

Anonym sa...

Synd bara att Gores film innehåller alltför många sakfel. Forskarna sågar ju filmen. Men politiker brukar sällan hålla sig till vad som är sant...