tisdag 9 oktober 2007

Är jag en kvinnlig man eller manlig kvinna?

När man bor utomlands är ofta könsrollerna mer traditionella. Många av mina roliga, smarta, duktiga, snygga väninnor i Barcelona jobbar inte, utan de sköter hemmet, tar hand om barnen, tränar, pluggar språk och roar sig med något konstnärligt och/eller kreativt, medan deras män drar in pengarna.

Jag vet inte riktigt hur min egen framtid ser ut, men jag kan konstatera att jag inte vore en särskilt duktig hemmafru.

Jag gillar inte och är inte duktig på klassiska hemmafrugrejer:

  • Jag syr aldrig. Lämnar in byxor som saknar en knapp till skräddaren.

  • Jag lagar sällan mat.

  • Jag hatar att shoppa kläder. Köper oftast hela höstgarderoben samtidigt i samma butik samma halvtimme.

  • Jag går inte i affärer om jag inte måste handla något.

  • Jag läser varken modetidningar eller inredningstidningar.

  • Jag vill visserligen ha fint hemma, men jag orkar inte inreda eller köpa något.

  • Min sminkbudget är marginell och jag sminkar mig sällan.

  • Jag tycker inte det är så roligt att prata om vad bebisar kan och inte kan göra.

  • Visserligen plockar jag upp leksaker och kläder från golvet, men jag dammsuger inte.

Däremot är jag duktig på, gillar och gör sånt som man brukar förknippa med killar:

  • Använder gärna nya funktioner på mobilen och Internet.

  • Tycker om att dricka öl i bastun.

  • Besiktar, tvättar och lämnar in bilen på verkstaden.

  • Betalar alla hushållets räkningar, gör årsbudget för familjeekonomin med uppföljning varje månad.

  • Gillar att prata affärer, båtar, brudar och politik.

  • Spelar ofta fotboll ute på gården med min son och hans polare.

  • Gillar att träna kampsport och boxning.

  • Går gärna på handboll-, basket-, och fotbollsmatcher.

  • Kör bil bra och gärna.

  • Svär och säger fula ord t.o.m. när barnen hör på.

Tur att jag har långt hår och gillar att ligga med min man.

13 kommentarer:

Annika sa...

Helt normalt, det säger jag bara. :) Manligt och kvinnligt kan skrotas. Vi är som vi är ändå.

Anna Malaga sa...

Jag känner igen mig, ungefär sâ är jag ocksâ. Jag var hemma länge bara för att slippa stress, men jag är inte ett dugg intresserad av tvättmedelssorter.
Nya modeller, tycker jag med! Men spanjorskorna "mâste" ofta vara pâ ett visst sätt, eftersom de har släkten nära. Kanske är det sâ i Sverige ocksâ?

Viktoria Löwenthal sa...

Jag vet inte om jag håller med riktigt, ingen av mina väninnor här, spanska som svenska, är hemmafruar, men det kanske har med ekonomi att göra?

Dessutom, långt hår och ligga med sin man...inget fel på kort hår och ligga med en kvinna, eller?

Själv passar jag in på ALLT du skriver, såväl det "manliga" som det "kvinnliga"
men jag kanske är en super-lo-que-sea.

Jag tror att gränserna blir mer och mer suddiga men att det i vissa skikt i samhället hålls kvar längre (oftast i de övre och undre skikten, medan den breda mellanskikts-pöbeln har en tendens att följa tidens trender mer).

Anonym sa...

Allvarligt, är du så självgående som du framställer dig? Hur mycket cash drar du in till familjekassan varje månad? Vad betalar sig dina diverse "roliga engagemang"? Typ, Barcelona stad (var du inte inblandad i nåt med dom?) - är väl inte kända för att öppna på plånboken så värst? Och - har du inte snackat om att du pluggar språk - dessutom på ESADE, typ Barcelonas dyraste business school? Är du inte ganska beroende av din mans höga (?) inkomst? Skulle er son kunna gå i internationell privatskola baserat på din aktuella inkomst gånger två (om du och maken drog in lika mycket - som dig)?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Oj oj oj. Hoppsan. Nu har jag visst retat upp någon.

Hej Anonym,
Tro det eller ej, men jag har faktiskt tjänat lika mycket eller mer som min man under alla våra 15 år tillsammans.

T.o.m. under föräldraledigheterna; nu senast eftersom jag jobbade parallellt med att ta hand om Ted och förra gången eftersom mitt bolag (Telia) betalade mellanskillnaden, så jag fick ut hela min lön.

Men tack för frågorna. Du verkar vilja mig gott.

I höst däremot funderar jag på att låta min man slita in pengarna, så att jag kan koncentrera mig på att plugga spanska, precis som han tidigare pluggade till läkare medan jag jobbade.

Känns superlyxigt - bara jag hittar ett sätt att slippa alla klassiska hemmafrusysslor.

Monica sa...

Hehe, ja, lite svensk avundsjuka, kanske?

Jag mâste säga att för min del stämmer mânga in frân bâda listorna, men varken av dem pâ alla punkter. Tycker det är viktigast att bejaka sig själv (det lät väl pluttinuttigt!)

För att slippa hemmafrusysslor - skaffa städhjälp...

Förresten, är inte ni i Irland???

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hej Monica,

Vi åker till Irland ikväll :)

Kram och tack,
M.

Pippi med Damp sa...

Kvinnligt och manligt... Kan man inte bra få va människa med både kvinnliga och manliga sidor?
Jag rapar högt (till mina föräldrars fasa, men till mina spanska kompisars stora glädje)
Jag haaatar att städa.
Min spanske älskare är typ hälften så lång som jag. Och han lagar alltid mat till mig. Jag har aldrig lagat mat till honom. Men jag bjuder honom på restaurang ibland!
Fast som kvinna är det faktiskt lite jobbigt när polaren säger att vi ser ut som Helan å Halvan. Å då e jag Helan... hehehehe

Anonym sa...

Maria - Bra svar. Jag funderar på ifall det är min "sura" vän som nu börjat kommentera din blogg. Låter onekligen så...den svenska jantelagen är underbar, eller hur?

Ha det skönt så på Irland, själv sitter jag i ett regnigt Bangkok och kränger, ja du vet vad...

Hälsningar
m.

Maria Agrell, Barcelona sa...

TACK m. i Bangkok.

är det t som också är p som på senare år även är m.

eller också vet jag inte vem du är.

Anonym sa...

ops. var inte på facebook nu, dvs du ser inte vem jag var. usäkta.

m = mattias från TEC

Anonym sa...

Ni får gärna vara som ni är men det inget som män vill ha. Varför tror ni att svenska män gifter sig i ökad utsträckning med asiatiska kvinnor? För att de söker en partner och inte en man (av kvinnligt kön) av det slag som fanns igår.
Nuförtiden är det så här:
Båda syr, båda lagar mat, båda har intresse för kläder, båda handlar mat,båda intresserar sig för mode, båda använder skönhetsgrejor, båda intesserar sig för bebisen och barn, båda städar, båda har intresse i internet, båda dricker öl, båda kan ta hand om bilen om den behöver komma till verkstad, och, och, och,.... och kvinnan öppnar dörren för mannen och hjälper honom i rocken - om hon tycker om honom, likaväl som han gör det gärna för henne - inte för hon är kvinna utan för att han älskar henne.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Anonym:
Jag tror de flesta svenska män gifter sig av kärlek oavsett om de träffar en svenska eller thailänska och förmodligen har du rätt i att många asiatiska kvinnor är enklare att leva med än en svensk självständig jämställd kvinna.

Däremot tycker jag själv att det är attraktivt med mäktiga kvinnor som går sin egen väg - och det är ju bra för sådana som mig att det fortfarande finns män som gillar det.