onsdag 28 november 2007

Tillfälligt bloggmätt.

Vanligtvis brukar jag längta efter att skriva av mig på bloggen vid dagens slut. Berätta om livet som invandrare, mina drömmar och reflektera kring det som hänt.

Är inte lika sugen längre. Varken att skriva eller läsa andras bloggar. Känns helt plötsligt vulgärt, brist på integritet och som skrik efter uppmärksamhet.

Tyckte tidigare att bloggen var ett bra sätt att behålla kontakten med mina vänner och familj i Sverige, men sedan kommentarerna från anonyma läsare i samband med min sons födelsedag insåg jag att det faktiskt finns dem som inte ens gillar mig som läser om mitt liv.

Så jag behåller mina tankar för mig själv eller i dialog med dem jag möter i den vanliga världen. I alla fall idag.

13 kommentarer:

Annas resa sa...

Fortsätt skriva! Jag tycker att du blev orättvist påhoppad av andra i samband med ettårsdagsfirandet. Om man stör sig på hur och vad du skriver, kan man väl låta bli att surfa in till dig? Jag gillar verkligen att läsa din blogg och följa med i vad som händer i din vardag. kom ihåg att det också är skillnad på att vara personlig och att vara privat. Jag tycker att du håller dig på rätt sida gränsen.

Anonym sa...

jag gillar också din blogg! jag tror att det är helt omöjligt att skriva en blogg med så många läsare utan att någon måste vara elak...tyvärr..

Fröken L sa...

Jag håller fullständigt med det Anna skriver. Jag älskar att läsa din blogg. Du är rolig och intressant på ett personligt sätt. Det kommer alltid finnas avundsjuka människor som inte är nöjda med sig själva och sitt liv. Istället ägnar de sig åt att klanka ner på andra. Varför skulle man annars läsa något man inte gillar? Ha det bra!
Kram Dila

Anonym sa...

Skriv bara om du känner att det känns rätt, annars är det lika bra att låta bli!

Jag har inte läst några elaka kommentarer till dig vid samband med din sons födelsedag, men jag tycker att det är så otroligt löjligt av andra att ge elaka kommentarer.

Du verkar vara en jättesnäll och rolig kvinna och dina barn är jättesöta :)

Pippi med Damp sa...

Angående det flitigt kommenterade inlägget rörande sonens 1årsdag.. Inlägget uppfattade jag som skrivet med glimten i ögat.Och även om du på fullt allvar skulle mena att du tycker folk ska gratta din son.. så vadådå, då får du väl tycka det? Folk borde sluta va så förbannat bajsnödiga och reta upp sig på småsaker!
Förutom det så tycker jag det är omoget och på nivå typ dagisstadiet att anonymt skriva att en annan person är korkad.
Men Maria, tyvärr är det nog så att vi bloggare får leva med att fega människor skriver anonyma och elaka inlägg.. Må deras armhålor hemsökas av loppor från tusentals kameler!!!!! ;)
Venga guapa!

Anonym sa...

Maria - Vilken lustig diskussion.

Ditt "glimten i ögat" inlägg om födelsedagen riktat till dina vänner missuppfattades tydligen. Du verkar har en mycket mer välbesökt blogg än du själv förstått.

Ha det bra / Mattias Jämtin

Anna Malaga sa...

Hej Maria,
Jag tror att gästerna ibland glömmer att de kan kommentera och diskutera, men aldrig bestämma över själva bloggen. En blogg är ingen offentlig service utan ett privat sida där vi skriver vad vi vill. Vem som helst kan läsa och kommentera, men vad den ska innehâlla bestämmer vi som skriver, eller hur?

Än en gâng grattis till dina söta barn! Jag blev rätt förvânad över kommentarerna... för mig är det ett underverk att en liten kille fyller ett âr, vem det än är ;-) Ska det vara sâ svârt att vara lite generös?

Anonym sa...

Hej Maria,
Du kanske inte vet det själv men du är faktiskt väldigt provocerande ofta. Tänk på att människor är olika och troligen uppfattar din personlighet på många olika sätt.

Har man valt att offentliggöra sig själv är det underligt att en och annan vass motkommentarer ska ta så himla hårt. Tur att du har alla dina vakthundar på nätet som skäller så fort nån är "taskig" mot dig.

Hursomhelst, jag är Barcelonabo och en av dina frekventa bloggläsare och jag uppskattar mycket av det du skriver. Du är ofta påläst, fyndig och rolig. Men det finns tyvärr lika många stunder som stör mig. Mest när du visar sidor som självgodhet och översitteri. Min favorit är fortfarande när du skrev hur snygg du var bland Barcelonas alla fula människor...

Valet är var och ens att läsa din blogg även om man gillar den eller ej. Det är det som är grejen med en blogg. Du har valt att visa ditt liv för alla, inte bara för dina nära vänner och ja-sägare. Så, så länge jag finner dig underhållande kommer jag att fortsätta läsa din blogg. Jag tar dom dåliga sidorna så länge dom positiva någotsånär jämnar ut.

Fortsätt du köra på, du är en duktig bloggare. Men det är synd att du blir så upprörd när typ 1% av inläggen inte håller med dig eller visar missnöje. Det måste man kunna ta i den roll du satt dig i.

mvh

/alex

Viktoria Löwenthal sa...

Fina kommentarer får man tåla, min favorit sedan jag började blogga är (efter att ha kommenterat Fredrik o Filip som sommarpratare):

Anónimo dijo...
Argh, vilken bloggröta. Att du ens kommenterar något du tycker har fått för stor uppmärksamhet. Svennebanan fasoner och jante ut i fingerspetsarna. Synd att du blivit bitter för att du inte hunnit med att göra det du ville i livet innan du klämde ut en unge. Cheers

Vad jag skrattade!

Så, slicka dina sår, lite elaka kommentarer får man väl ta? Vi kan göra en lista sedan med Top 10 av elakingar.

la linda sa...

hej maria! jag har aldrig gillat det där med anonyma kommentarer, oavsett vad de säger, tycker det är intressant och roligt att veta vem som läser och vem som tycker vad. tycka får man gärna göra, och man får gärna tycka olika också, så länge man kan stå för det. om du vill skriva tycker jag du ska göra det, personligen gillar jag din blogg och följer det du skriver. om någon väljer att säta något elakt, tyket eller vad det nu mår vara tycker jag det säger mycket mer om den personen än om dig själv i de flesta fall och jag tycker absolut du ska ställa dig över de som vill förstöra eller bete sig på ett omoget sätt. inte ska du låta dem ta udden av något du tycker är roligt. och det finns säkert de som läser och har negativa personliga åsikter om dig men å andra sidan kommer det alltid finnas de som inte tycker om en, i bloggvärlden, verkliga livet, jobbet, skolan...
jag skriver gärna provocerande och självsäkert, många gånger säkert också både med en självgod ton och översittartoner ibland, men jag gör det med glimten i ögat, även om det alltid ligger en viss portion sanning i det. tycker inte det spelar någon roll. det här är din blogg. du väljer dess ton och vad som skall skrivas. det har du all rätt till, kanske passar det inte alla... men vad gör det? du har en underbar familj, säkerligen underbara vänner, som känner dig och älskar dig för den du är. de är viktiga, de räknas!! självklart kan du också få intressanta kommentarer över bloggen och säkert träffa intressanta människor, men alla uppfyller dessvärre inte de kriterierna.
ha en bra dag, och jag hoppas få se fler inlägg framöver!! kram linda. (också barcelonista;)

Maria Agrell, Barcelona sa...

TACK. Åh, vad ni är snälla.

Allra snällast är faktiskt Alex som ger mig insikt om min totala brist på......ja rätt mycket. Alltså jag kan bara hålla med.

Du skriver om att du inte alltid gillar min blogg när jag visar sidor som självgodhet och översitteri. Citat: "Min favorit är fortfarande när du skrev hur snygg du var bland Barcelonas alla fula människor..."

Jag menar, vad är det för j-kla idiot som skriver något så dumt???

Dessutom när jag vet att hon för det mesta tittar sig i spegeln och tycker att rynkorna är för många och ögonen för trötta.

Helt uppenbart har hon heller ingen humor som på något sätt kan uppfattas roligt av omgivningen.

Jaha, det är jag?!

Själv har jag absolut inget minne av att jag skrivit något så knäppt.

Men det är väl det att jag bor i en del av Barcelona där många tycker att hockeyfrilla är en fin frisyr, att tandvård är överskattat och att flest antal piercingar vinner.

Så då hasplade jag väl ur mig något liknande efter en vända i kvarteret.

Evergirl sa...

Hej,

Jag tror att alla bloggare råkar ut för det där rätt som det är - man får kritik och tappar helt lusten. Förhoppningsvis kommer den tillbaka, för jag tror att i nittio procent av fallen kommer klagomålen från folk som bara vill avreagera sig i anonymitetens namn eller också vill provocera lite. Jante är ju tyvärr lika levande som alltid i Sverige, och om det är något man lär sig utomlands så är det kanske just det att tolerera andra och låta dem leva sina egna liv.

Jag gillar din blogg skarpt, jag bor själv utomlands och tycker om att läsa dina erfarenheter, och jag tycker du har en härlig blandning av vardagsliv, funderingar och annat.

Så fortsätt blogga för vi är många som gillar dig!

Anonym sa...

Fortsätt blogga! Tycker det är underbart att kika in på din blogg då o då o läsa det senaste... det är en skön mix av allt o som gammal Barcelona-bo väcker din blogg härliga minnen! Så snälla, fortsätt... =)

//Smulan