lördag 8 december 2007

Självinsikt.

Oftast tycker jag att jag har dunderkoll på mig själv. Verkligen insikt om vem jag är och hur jag uppfattas. Jag vet mitt sanna jag.

Men bloggen vänder upp och ner på allt.

Människor som jag aldrig mött har helt andra åsikter om mig - än vad jag själv har. Och dessa stämmer ju inte alls. Eller gör de det?

Yrkesmässigt jobbar jag med kommunikation och då gäller regeln att det är inte avsändarens budskap som räknas - utan hur mottagaren uppfattar budskapet.

Det innebär att det egentligen är irrelevant vad jag själv tycker.

Så om jag vill uppfattas så som jag uppfattar mig själv - då får jag faktiskt skärpa till mig och kommunicera tydligare och bättre.

Eller också hålla tyst.

7 kommentarer:

Anette sa...

man är som man är, man uppfattas alltid olika av olika personer, så egentligen är nog ens sanna jag nånstans mitt emellan. men nånstans vet man bara själv vem man är.

Anna Malaga sa...

Det beror väl lite pâ vad du vill med bloggen? Vill du väcka diskussion, eftertanke eller förmedla en bild av dig själv?
(Nu menar jag de inlägg som inte är familjebilder osv)
Själv dikuterar jag gärna pâ bloggar, men är egentligen inte sâ intresserad av vem som skriver den...här tar du t.ex. upp mânga intressanta saker, och jag är oftast inte av samma âsikt ;-)
Det har ju inte med dig som person att göra.

Anonym sa...

Maria - Intressant inlägg. Jag kan rekommendera UGL. En 5 dagars kurs där man verkligen lär känna sig själv genom de andra deltagarna. Jag antar att du redan känner till den eller kanske redan gått den.

Jag ska gå den i vår, alla kollegor på jobbet som gått den vittnar om att den är väldigt bra och i vissa fall rätt jobbig.

Du ska nog inte dömma dig själv efter din blogg där det verkar som du skriver det du känner ibland utan eftertanke.... men det är ju det som gör bloggen kul.

// Mattias Jämtin

Maria Agrell, Barcelona sa...

Anette och Anna; tack för era tankar.

Mattias; jo jag har koll på UGL. Men däremot håller jag inte med dig om att "jag skriver det jag känner ibland utan eftertanke...;)"

Anonym sa...

Jooooo Maria.

Du skriver som du gör (roligt).

Du får reklam via Shortcut (internetframsidan).

Om du inte då räknar med en del vassa kommentarer från anonyma människor så är kommentarerna utan eftertanke.... ;-)

/ Mattias J.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack Mattias.

Berätta om Shortcut. Jag hittar ingen reklam...

Anonym sa...

Ops...jag skrev utan eftertanke....igen :-)

Jag menar den gratisreklam du fick kring din blogg för några månader sedan då du var på dess virituella framsida. Du vet nog vad jag menar... :-)

Självklart innebär det att du får folk till din blogg som inte känner dig och som kommer ha åsikter om dig utifrån vad du skriver på den här bloggen.

Du har en riktigt skön blogg Maria, du tar upp kul/intressanta ämnen och det känns som att du öppnar upp för diskussion med tanke på de olika ämnen du tar upp. Att vissa ämnen är personliga kanske vissa som inte känner dig har svårt att inse.

Det här är ju vad som oftast gör en blogg intressant. Då får du räkna med att folk som inte tycker som du säger emot, det är ju lixom det som är det roliga med internet, diskussioner!

Hur kul är det egentligen att sitta på en middag och prata med folk som tycker precis likadant?

Bla bla "fint ekbord" bla bla "jasså har er bostadsrätt gått upp så mycket" bla bla "jösses vad timpriset på en barnvakt är lågt i Spanien" bla bla

Säg gärna emot nu då! :-)))

// Mattias J.