tisdag 11 december 2007

Tänkte inte på det...

Vår 6-åriga son Max har redan gått 2 år i en katalansk skola och ett halvår i den amerikansk skolan, så det känns som att han hunnit lära sig rätt mycket jämfört med sina jämnåriga i Sverige som inte ens har börjat ettan.

Fast egentligen, vad spelar det för roll att han är duktig på matte och kan läsa på fyra språk - när han inte ens kan sjunga våra svenska julsånger???

För snart är det Lucia och han ska vara stjärngosse, när de svenska barnen på Amerikanska skolan ska lussa för alla andra elever och lärare.

Och han kan ju inte ens sjunga Staffan var en stalledräng. Stackarn, har aldrig ens hört sången.

När vi spelar julsånger hemma, så sjunger han med i Rudolph The Red Nosed Reindeer på perfekt engelska och han kan den katalanska julsången om Caga Tió, men när vi ska sjunga Midnatt råder kommer han bara ihåg Tipp-tapp, tipp-tapp, tippe-tippe-tipp-tapp från sitt svenska dagis.

Nä, det måste bli någon ändring på detta. Jag måste öva med honom, även om jag inte är så bra på att sjunga. Han är ju ändå svensk. Eller är det inte så viktigt?

4 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Jooo, det är viktigt!
Sjung!

Evergirl sa...

Det går väl inte att säga om det är viktigt eller inte, men nog vore det väl kul om han känner till de svenska traditionerna också? Jag tycker faktiskt att vi svenskar är rätt bra på jul (fast det kanske är för att jag jämför med fransmännen)!

Dessutom är ju luciatåg verkligen jättemysigt!

Viktoria Löwenthal sa...

jättebra att kunna för senare spex och allmänt impande, för folk verkar gilla våra svenska traditioner. jag får minst ett erbjudande/bön per år om att vara med på ngt svenskt firande i katalsnka sammanhang. och om ni fortsätter att bo utomlands så kan han senare impa på tjejer med detta : )

la linda sa...

jo det är viktigt. sånt han kommer vilja kunna, om det itne känns så viktigt fór honom nu så kommer han ändå att tycka det senare skulle jag tro.