fredag 18 januari 2008

Hög på hojen.

Jag inser att jag blivit galet präktig när jag får mina kickar av att cykla.

Cyklar kors och tvärs genom hela stan så fort jag ska någonstans, vilket jag inte gjort sedan jag bodde i Stockholm. I början i Barcelona hade jag inte tillräckligt lokalsinne, när jag var gravid vågade jag inte och under mammaledigheten hade jag ju barnvagnen att dra runt på.

Denna vecka har jag säkert cyklat 2 mil om dagen i snitt.

I måndags från mig nere vid Forum och så hela vägen uppför Av. Diagonal till Esade precis på andra sidan stan - och så tillbaka via min revisor i stan. I tisdags in till stan för att hämta passet på konsulatet och tillbaka via strandboulevarden. I onsdags till Esade drygt en mil hemifrån igen. I torsdags först upp till Plaza España för TV-reportage på Bread & Butter mässan via Parallell och sedan vidare upp till Zona Universitat för att hämta Max på skolan i Esplugues. I dag cyklade jag till den kinesiska ambassaden uppe på Av. Tibidabo för att ansöka om visum och sedan ner förbi Plaza Catalonia till polisstationen på Nou Rambla för att anmäla mitt försvunna ID-kort.

Försöker hitta cykelbanorna för det är lite läskigt och köra mitt i trafiken. Men det är helt fantastiskt vilken skön känsla man får för stan när man har möjlighet att röra sig överallt så snabbt och så nära allting.

Cykeln är ju världens bästa grej. Snabbare än att promenera, säkrare än moppe, miljövänligare än bil, bättre utsikt än i tunnelbanan och roligare än buss.

3 kommentarer:

www.malinrocaahlgren.com sa...

hurta på! trevlig helg tillbaka. kom tillbaks hel så ses vi snart ;)

Anonym sa...

Jag förutsätter att torsdagens cykeltur slutade vid Zona Universitat för att sedan ta 63:an till din grabbs skola i Esplugues. Annars taktade du nog en bra bit över 2-mils-snittet den dan... Ett hett cykeltips om du har tillgång till en mountainbike och 1-2 timmar "fri-tid" är "Carretera de les Aigues". En genomtänkt cykel-/joggingväg längs bergsväggen med konstant utsikt över Barcelona. Den börjar i Esplugues/Sant Just (ett stenkast från Amerikanska skolan) och man kan ta sig ända till Tibidabo om man vill. Underbar. Testa om du har möjlighet.
/alex

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack för tipset om cykelturen Alex. Ska kolla upp det.

Yes, blå buss JM från upp Zona Universitat till Esplugues. Det är det bästa med Bicing cyklarna; att man bara kan ställa ifrån sig dem och fortsätta med buss eller tunnelbana.