fredag 11 januari 2008

Kulturkrock igen.

Tidigare bråkade jag ju med Max skola om att busschauffören inte ska röka inne i skolbussen. Denna gång är det lillebrors vardagsmiljö jag irriterar mig på.

Lämnar Ted något senare på dagis för att han varit hos doktorn och fått vaccin. När jag kommer ser jag en av ungarna springa omkring och käka smågodis. Svensk som jag är påpekar jag att det är lite udda.

Det visar sig att en av föräldrarna brukar ta med sig godis till sitt barn för att han ska kunna äta när han blir sugen. Och personalen bara accepterar detta, vilket innebär att de andra barnen - i åldern 1 till 3 år - naturligtvis också vill smaka.

Själv brukar jag ta med en banan eller annan frukt som Teds mellanmål. Förstås. Ska det vara så svårt för folk att fatta att det inte är nyttigt för ungar som är 2 år gamla att käka godis till mellanmål?

Ska jag bara acceptera eller bråka mera?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag slutar aldrig förvånas av vad de spanska eller katalanska barnen äter som mellanmål i parken. Jag har aldrig sett så många chipspåsar i mitt liv som i lekparken i BCN. Dock måste jag säga att jag ser en och annan frukt också...ibland. Har ingen aning om det är någon idé att bråka om smågodis på dagis, men det låter milt uttryckt väldigt konstigt.
Helena

KARLAVAGNEN sa...

Jag förstår dig, men misstänker starkt att det, dessvärree, inte kommer att ändra något.

Annas resa sa...

Jag skulle bråka på. Sockerdebatten borde väl nå Spanien snart också och då kommer alla att tycka att Teds mamma ju var superklok... ;)
Klart att man inte ska äta godis på dagis!!!

Shadow sa...

Kanske dags att börja överväga en barnflicka i stället?
Jag bävar inför kulturkrockarna jag kommer att ha när vårt barn föds.

Anna Malaga sa...

När det gäller skola och dagis, sâ protestera! Folk blir mer och mer medvetna, i min sona förra skola var det förbjudet att ha doughnuts osv med till mellanmâl. Bra initiativ. Sâ visst gâr det ât rätt hâll.
Men när ni är ute äter väl kompisarna chips och godis ändâ, sâ det är bara att vänja barnen vid att man inte fâr bara för att andra har. Tyvärr.

www.malinrocaahlgren.com sa...

först du uppmuntrade mig med anna, petre o gänget. tack.
sen, sockerproblemet har jag också blivit upprörd av, de kallar mig hälsofreak och undrar om mina barn är allergiska. jag skrev ett inlägg om det "Hälsofreak". Vi får göra socker-revolution! Ha!

Anonym sa...

Bråka mer!! Kanske är vi svenskar mer "sunda" vet inte...men på barnens internationella skola där de gick i Munchen så slutade jag aldrig förvånas över de engelska, amerikanska och tyska lunchvanorna. Barnen hade godis, chips etc med sig varje lunch. Tråkigt svensk som jag var så fick mina stackars barn med sig på fredag en liten barnchoklad:-)

Så våra svenska mer sunda vanor med att försöka äta lite nyttigt och begränsa sockret är nog bra, fram för lördagsgodis:-)

Thérèse sa...

Känner igen det där. Bråkade också med mina barns skolor i Madrid om samma sak. Försökte t.o.m förklara fenomenet lördagsgodis för oförstående personal och föräldrar.
Bråka mera!

KARLAVAGNEN sa...

Äsch, van f-n! Orkar du så BRÅKA!!! Heja, heja!!! Själv är jag bus-sliten på att behöva bråka om mycket mest hela tiden!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack för ert pepp!

Ja, jag har bråkat.
Ja, personalen lyssnar.
Ja, de ska införa godisförbud.

Annas resa sa...

Så bra! Du ser, det blev ju bättre tack vare dig!!!

KARLAVAGNEN sa...

Waow!!!

Anonym sa...

Snyggt jobbat! Helt rätt.
/alex