lördag 5 januari 2008

Kungarna kom förbi vår gata.

När vi kommer hem från Andorra så inser vi att det är Cavalcada de Rey "de tre kungarna-kommer-till-Barcelona-och-marscherar-genom-hela-staden-dagen".

Vi diskuterar om vi ska cykla, ta spårvagnen eller bilen in till stan för att titta på när Kasper, Melker och Baltsar anländer till hamnen.

Men så läser jag en affisch på husväggen att det kommer att vara ett lokalt "karnevalståg" här i Poblenou vid sextiden och precis när jag tittar ut genom fönstret så ser jag de komma.

Vi springer ner alla fyra och hinner precis se kortegen komma här nere på vår gata.

Vi lämnar inga önskelistor till kungarna för vår svenska storhelg med julklappar har ju redan varit.

Max samlar ihop godis som kastas ut från de olika ekipagen som åker förbi. Och vi vuxna stannar och pratar med grannarna.

Imorgon bitti är det de spanska barnens stora dag - för då har kungarna (de tre vise männen) anlänt med alla presenter.

3 kommentarer:

Annas resa sa...

Blir så nostalgisk när jag läser om los reyes magos. Jag minns när jag själv sprang runt och samlade ihop godiset (sugus, var det nog) som kastades från vagnarna. Ibiza, någon gång i slutet av 70-talet...

Eva sa...

Har Max börjat äta godis?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Ja, Max har fått lördagsgodis sedan han var 4 år.