torsdag 28 februari 2008

Det jag inte förstår.

I Sverige slår nästan ingen sina barn. Ingen skulle erkänna det i alla fall. Det är högst olagligt och extremt omoraliskt.

I Spanien finns det föräldrar som tycker att fysisk gränssättning är en lämplig uppfostringsmetod.

Trots den respekt vi i Sverige visar mot våra barn, så händer något i tonåren. Det våld jag som finns bland ungdomar i Sverige där Kungsholmsdådet är det yttersta exemplet upplever jag inte finns bland spanska eller katalanska ungdomar. Det råa våldet känns mycket mer påtagligt i Stockholms innerstad än i Barcelonas nattliv.

Är det för att svenskar dricker mer sprit? Är det frånvarande föräldrar? Är det för att vi inte är tydliga i vårt föräldraskap? Är det otur? Är det vårt vikingablod?

Eller när och hur försvinner respekten för andra människor bland svenskar?

12 kommentarer:

Annelie sa...

Jag tror på att det är frånvarande föräldrar. Och på den vägen blir det ju även att ungdomarna dricker mera.En annan sak som jag också tror kan vara orsak är att det har dragits in så mycket på ungdomsaktiviteter som fritidsgårdar och dylikt.

Det är hemskt och jag tycker det blir bara värre och värre. Jag har två barn i den åldern att de är ute och jag är orolig varje gång. Sedan har jag en liten en och jag är orolig hur det kommer vara när han blir stor.

Monica sa...

Fast det finns inte precis särskilt mycket kommunalt organiserade ungdomsaktiviteter i Spanien.

la linda sa...

intressanta tankar men jag vet inte egentligen hur det kommer sig. alla krav som finns i sverige som i alla fall inte jag upplever här...

Shadow sa...

Om det handlar om vikingablod, så undrar jag vad samurajblod kan göra för saken?

Anonym sa...

Jag tycker att det àr samma hàr i Italien.Fysisk grànssàttning fòrekommer àven hàr men jag upplever inte att det àr samma "hàrda" klimat tonàringar emellan.Har mànga gànger funderat vad som gçr skillnaden.Hàr finns kanske ett stòrre nàtverk av vuxna med àldre slàktingar?

Basilika sa...

Fast har i England har vi ju varje helg nya tonarsmord och flear allvarliga misshandlar. Och visst far man sla sina barn har. Sa dari ligger knappast korrelationen. Daremot ar det ju nastan enbart ungdommar fran langre socialklasser som utfor de har daden (och i storst hand ar offren ocksa). Sa det ar nog en bakgrund av "samre" bostadsomrade, arbetsloshet i familjen, uppgivenhet fran samhallets sida kring dessa barn, ingen studietradtion, etc, etc, etc som avgor. Det ar ett sett att havda sig nar man inte kan fa respekt pa nagot annat satt. Tror nog att det har hander i Barcelona ocksa, men inte i de "fina" kvateren eller i centrum.

Monica sa...

Men var inte grejen med det i stockholm att det var just "fina" ungdomar från "fina" kvarter i det fall maria hänvisar till?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Jo, på Kungsholmen var både offer och gärningsmän från "fina" familjer.

En av de misstänkta heter ju Bonnier i efternamn.

Anonym sa...

Jag tror att det är för att svenskar inte blivit födda med samma sorts syn på respekt som många invandrare. Mina invandrarvänner har alltid känt en annan respekt för sina föräldrar än svenskarna, kanske för att invandrarna varit hårdare mot sina barn.

Fröken L sa...

Jag tror inte på sambamdet att man bråkar mindre bara för att man har "hård" eller fått stryk hemma. Snarare tvärtom. Det är väldigt tvetydligt som förälder att slå med ena handen och tillrättavisa sina barn om dom ex slår någon annan.
Det gick en dokumentär jag såg på tv för inte allt för länge sedan. Där berättade barn /Ungdomar om hur det var att växa upp med föräldrar som gav stryk. Visst hade dom respekt för sina päron.. men, inte för omgivningen. Så länge ingen slog var det inget straff med en tillsägning.
Tycker det är en intressant diskution men jag tycker inte det är ok att slå sina barn. Har en vän som bor i Spanien. Hon tycker det är fruktansvärt att se barnen få örfilar och annat hemskt. Usch!

Anonym sa...

När och hur försvinner respekten för andra människor bland människor...
Nog ganska lätt att vara "läktarcoach" när man bor utanför sitt eget land. När jag var i Barcelona blev jag erbjuden att köpa en haschkaka helt öppet, av en ung välvårdad spansk man, mitt i en galleria. Bott i Stockholm i 25 år och det har aldrig hänt mig här.

Anonym sa...

anonym - Det väl betydligt mer kränkande att bli nedslagen av någon än att bli erbjuden att köpa narkotika på gatan? Jag utgår från att personen som ville sälja till dig inte brottade ner dig innan han framförde sitt erbjudande? Dessutom cirkulerar det en hel del narkotika även i Stockholm, och i övriga Sverige för den delen.