måndag 25 februari 2008

Konsten "att ligga lågt" kanske jag inte riktigt bemästrar.

Hade en brittisk socitetsdam intill mig vid en affärsmiddag nyligen.

Karriärmässigt vore det inte dumt om denna dam skulle gilla mig, men jag lyckades inte hålla mig från att vara oförskämd. Kan man skylla bristen på diplomati på min rättfärdiga norrländska bakgrund eller var det möjligtvis champagnen?

Damen i fråga talade i alla fall länge och väl om vikten av elegans. Glamourös var fel. Elegant var rätt. Hon nämnde sina olika favoritmärkeskläder som Hermés, Prada och Chanel m.fl. Det ena fiinare än det andra. She just loved shopping och när hon vände sig till mig och frågade vad jag gillade, så svarade jag något i stil med:

Jag tycker faktiskt hela shoppinghysterin är vulgär och att det vore bättre om världens kvinnor tänkte på viktigare saker än hur de skulle bli så vackra som möjligt.

Dessutom hävde jag ur mig att jag föraktar konsumtion som hobby och att människor istället borde fundera mer på hur vi det vi handlar påverkar vår planet.

Är det detta som kallas dum-ärlig?

6 kommentarer:

Eva sa...

Jag är också så...tycker man ska säga vad man tycker...hon sa ju vad hon tyckte, fast om det var dåligt för business så kanske du måste hålla tillbaka lite.

Monica sa...

Man kanske bör välja sina sammanhang... Alternativt, säga det man vill pâ ett tjusigt och "lagom" provokativt sätt, vilket kanske gör att ens budskap kommer fram först vid en liten eftertanke, och pâ sâ vis kanske blir lite beständigt...

Monica sa...

ps - ett annat tips: läs av folket innan, är man pâ mingling är man, men kan man se till att slippa "dom där" sâ har man sâ mycket trevligare! Fast, jag gillar i och för sig minglande! (men, jag var ganska bra pâ att kryssa mellan de odrägliga damerna när det begav sig som mest!)

Anonym sa...

Äh, jag tyckte det lät bra.

Varför skulle dina ord vara mer fel än hennes?

Anonym sa...

Inte dum-ärlig. Kommentaren var tanklös. Hon tycker om shopping och berättar om det. Du klankar ner på henne. Det hade ju räckt med att du talat om att du inte gillar shopping och istället berättat vad du gillar tex.

Maria Agrell, Barcelona sa...

puss.