fredag 15 februari 2008

Om additionsstress

Dagens relevanta ord: additionsstress.

Det betyder att man jämför sig själv med andra. Inte med en och samma person utan med flera och lägger ihop alla deras prestationer och egenskaper och jämför med dig själv.

Ex. Anna som är bra på att baka, Petra som är bra på matte, Anders som är bra på att segla, Håkan som är bra på att laga mat, Anette som tjänar bra med pengar osv.

Och så tänker man "hjälp vad alla kan mycket saker och jag kan ingenting".

Men så glömmer man bort det man själv är bra på. Det man tycker är självklart. Som kanske andra tycker är helt fantastiskt.

Du kanske är bra på att älska dina egna barn, skriva roligt, sjunga fint eller prata spanska för att ta några exempel.

Det finns säkert massor med saker du är bättre på än än både Anna, Petra, Anders, Håkan och Anette, men just den grejen tänker du själv inte på, utan bara på att du är sämre på allt det andra.

Det är därför det blir så extra tufft att leva upp till allt som alla andra kan och gör, därför att man adderar ihop ALLA andras goda egenskaper.

Dumt dumt dumt.

Vi gör så gott vi kan. Vissa dagar är man pigg och känner sig nöjd och då är det enkelt att le vackert när gästerna kommer på middag. Andra dagar är man betydligt tröttare - men då träffar man oftast ingen...

Jag tror tricket är att klappa sig själv på kinden och säga att jag är bra och jag ska INTE jämföra mig med andra.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kloka ord från en medveten och klok svärdotter!
Kram

la linda sa...

jag håller med bibi, kloka ord, väl värda att tänka ofta på. ha en bra helg med maken och barnen. kram.

sophie sa...

intressant. ofta är det nog precis så, och man inser det inte.

Anonym sa...

Tack, precis vad jag behövde en dag som denna, har pluggat matte hela dagen och känner mig som ett j-a ufo, fast bra på spanska det är jag :-)

DeepBlueSea sa...

Jättebra att du nämner detta.

Ett lite liknande fenomen är Imposter Syndrome.
Jag hörde talas om det rätt nyligen men tänkte 'precis, så är det ju!'. I den rapporten sade de att 70% av alla hade känt sig så någon gång.
Wikipedia beskriver imposter syndrome så här:

The Impostor Syndrome, or Impostor Phenomenon, sometimes called Fraud Syndrome, is not an officially recognized psychological disorder, but has been the subject of a number of books and articles by psychologists and educators. Individuals experiencing this syndrome seem unable to internalize their accomplishments.
Regardless of what level of success they may have achieved in their chosen field of work or study, or what external proof they may have of their competence, they remain convinced internally that they do not deserve the success they have achieved and are really frauds. Proofs of success are dismissed as luck, timing, or otherwise having deceived others into thinking they were more intelligent and competent than they believe themselves to be.
This syndrome is thought to be particularly common among women who are successful in their given careers and is typically associated with academics.

Maria Agrell, Barcelona sa...

DeepBlueSea:

Bra ord också. Verkligen intressant.