onsdag 12 mars 2008

4 sekunder tog 5 dagar.

Administratörerna i detta land för roliga. Börjar tro de retas medvetet faktiskt.

Idag fick jag mitt nya NIE-certifikat (spanskt personnummerintyg) som jag behöver eftersom mitt spanska ID-kort, som tyvärr inte längre går att förnya, försvann i Andorra under nyårshelgen.

Funderar om någon roas av att detta enkla ärende tagit fem förmiddagar i anspråk:

Dag 1) Cyklar allt jag orkar för att komma i tid till polisstationen, när polisen stoppar mig för att jag lyssnar på mitt mobilsvar. Jag får 100 Euro i böter och kommer därefter fram till polisstationen när de redan stängt för dagen.

Dag 2) Kommer i tid till polisstationen i Barceloneta. Efter 1 timme i kön säger en gubbe att jag måste ha med mig en polisanmälan på att mitt spanska ID-kort är stulet innan jag kan beställa nytt intyg. Men detta måste jag göra på en annan polisstation i Raval.

Dag 3) Gör en polisanmälan på polisstationen i Raval - efter 2 timmar i kö.

Dag 4) Åker återigen till polisstationen i Barceloneta för att beställa certifikatet. Efter en timme i kö får jag en blankett som jag först måste ta med till banken och betala; 6 Euro. Sedan springer jag tillbaka, men nej, tyvärr vi har precis stängt säger gubben i kassan och ler. Klockan är 10 sekunder efter 14.00. Samma gubbe som en månad tidigare sa att jag måste ha en polisanmälan för mitt borttappade ID-kort.

Dag 5) Idag, tre veckor senare, är jag tillbaka, står över en timme i kö och lämnar fram allt; betald blankett från banken, mitt pass, kopia på mitt pass, min ansökan och min polisanmälan om att mitt spanska legitimation blivit stulen.

Kvinnan i kassan tar emot mina dokument och så tittar hon på mig och frågar: Vad är det där? Det är inget jag behöver och så lämnar tillbaka min polisanmälan med en sur min och sedan skriver hon ut ett certifikat på 4 sekunder.

5 kommentarer:

Annas resa sa...

Spansk byråkrati är bara helt otrolig. Och om det är någon tröst så är du inte ensam om att uppleva det på det här viset.
Jag blir helt ödmjuk mot svenska byråkrater efter att några gånger haft med spansk dito att göra...

Anonym sa...

Låter ändå mycket enklare än i Sverige. I Sverige är det inte självklart att EU medborgare (med personnummer) kan skaffa svenskt id-kort. Det är extremt krångligt att legitimera sig för att kunna få id-kortet. EU pass godkänns inte som legitimation utan man måste ha med sig en "nära anhörig" (med svensk legitimation) som kan intyga din identitet. Vissa bankkontor godkänner även intyg från arbetsgivare - men inte alla och inte alltid. Och inte alla arbetsgivare heller. Det har varit så sedan kraven för utfärdande av id-kort skärptes för mer än ett år sedan.

http://www.thelocal.se/10278/20080305/

KARLAVAGNEN sa...

Oh boy! Känner vi igen oss eller? Mitt medlemskort för att åka skidor har jag registrerat på DNI numret av en spansk kompis eftersom mina svenska id kort inte accepterades av deras databas och passet hade jag inte med mig.

Shadow sa...

Det låter som det hade kunnat vara i Manictown.

Anna sa...

Maria, jag skattade gott när jag läste ditt inlägg om dina 5 "NIE-dagar". Min sanmbo har just haft liknande dagar, då han just flyttat till Barcelona. Snart är det min tur att lämna Stockholm, jobb och vänner för att testa livet i Barcelona för några år. Jag hittade din blogg när jag sökte efter jobb, och undrar om du har några bra tips om vart man kan vända sig. Idag jobbar jag på läkemedelsföretaget Alcon, som läkemdelskonsulent och vill fortsätta jobba med kundrelationer men inte tvunget inom läkemedelsbranschen. Tacksam för tips och idéer! /Anna