torsdag 5 juni 2008

18.25 minuter.

Har precis haft en språklektion. Gratis.

De ringde från ett undersökningsföretag och ville veta hur jag uppfattar Barcelona Stad och deras service. Jag har nu svarat på frågor om vad jag anser om gatuhållningen och vilka transportmedel jag själv använder för att handla mat (promenerar) och var jag handlar pennor. Jag fick svara ja på frågan om jag sett en hora eller en tiggare det senaste året, men däremot svarade jag; nej, jag har inte blivit offer för en rånare i Barcelona.

Jag tyckte att Bicing var det viktigaste kommunala transportmedel och jag gav kommunenen 7 poäng av 10 möjliga för deras anti-rök-kampanj. Dessutom klagade jag på de kommunala katalanska informationsbladen och sa att jag önskade tvåspråkigheten åter.

Min enda kommentar om den lokala trafikpolisen var att jag tyckte det var konstigt att jag fick 100 Euro i böter för att jag pratade i mobilen när jag cyklade.

Är i och med denna medborgarundersökning med och påverkar stadens framtid liksom. Börjar känna mig riktigt integrerad.

Telefonen visar att samtalet varade 18.25 minuter.

5 kommentarer:

Sara sa...

Hahaha - det låter som om det kan bli en uppföljare till Totalt ointegrerad ;-)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Titelförslag:
" Från svensk till i stort sett katalan."

Anonym sa...

oj - vad duktig! (läs trippelironi; vänligen uppskatta iaf att jag inte försöker leva kvar i Stockholm 1998 i min skepnad som 'expat')

/I N Te-Jante

Maria Agrell, Barcelona sa...

?

Sara sa...

Först tänkte jag "Helt integrerad", men det låter inte lika kul som "Totalt ointegrerad"...