måndag 9 juni 2008

Insyn i lokala rutiner.

Mina kollegor på mitt nya jobb använder en digital stämpelklocka när de kommer till kontoret på morgonen. Jag är förvånad förstås.

Fördelen är möjligtvis att de bara förväntas arbeta den tid de befinner sig på kontoret och är ledig resten av tiden. Arbetsdagen börjar kl. 9.00 och slutar kl. 19.00 med lunch mellan 15.00-16.00.

Fostrad i svenska organisationer förväntas man göra sitt jobb utifrån uppsatta mål och klarar man det inte under dagtid tar man med sig datorn hem och gör klart uppgiften. Normalt läser jag min mail innan jag går och lägger mig och direkt när jag vaknar på morgonen. När jag reser fungerar mobilen som min portabla dator och självklart är jag tillgänglig 24/7.

Kvällstid är normalt min kreativa peak-tid, så vanligtvis sitter jag mer utmanande dokument och skriver efter att barnen somnat. Hemma. Inte på kontoret. Undras hur det skulle fungera om jag vore lokalt anställd.

Nu är jag istället en välbetald extern konsult och får precis som övriga konsulter lyckligtvis komma och gå som jag vill på mitt nya kontor. Huvudsaken är att jag levererar. Jag är därmed heller aldrig helt ledig. Jobbhjärnan är påslagen dygnet runt.

Inga kommentarer: