måndag 30 juni 2008

Man borde vara i Madrid och fira denna dag.

Gratulerar min närmsta kollega på jobbet till EM-guldet, men han svarar bara:

- Jag följer inte den där turneringen.

Jag:

Gillar du inte fotboll?

Kollega:
Jo, naturligtvis ser jag alla Barças matcher, men Spanien bryr jag mig inte om.

Jag började tala om något annat men tänkte på att i spanska landslaget spelar ju faktiskt tre Barça spelare: Puyol, Xavi och Iniesta.

Den här identitetsfrågan om att inte vilja erkänna sin nationalitet och det medborgarskap som finns i passet måste förmodligen vara mer frusterande för katalanerna än för mig, som inte blev kränkt av Franco, men ibland blir det lite fånigt.

P.S. För alla svenska Barça fans hittade jag en intressant nyhetsajt "Allt om FC Barcelona" som uppdateras flitigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Katalaner är bland de mer insnöade människor jag mött. Om de använde lite av patriotenergin de har på att lära sig bättre engelska skulle de kanske se världen på ett annat sätt.
Därmed inte sagt att de ska SLUTA prata katalanska. Men vad fan, det är komplicerat det där...

Barcelona har varit som vanligt, inget firande, ingen fest... Trist som satan!

/Carles

Aurora sa...

Va? Plaza Espanya var ju överbefolkat i söndags kväll? Kanske inte i nivå med "zona cuatro" i Madrid, men rödgul-klädda människor som tjoade och var glada fanns det gott om, faktiskt hela vägen upp till diagonal...

Monica sa...

Carles, mânga av de som stoltserade med spanska flaggor i Barcelona tycker kanske innerst inne att de ju ska sluta prata katalanska. Kanske just därav patriotismen bland katalaner och ointresse för yttre manifestering av firande av guldet............