onsdag 18 juni 2008

Oops.

Gillar mitt nya uppdrag. Lär mig någonting varje dag. Den nya svåra är hur jag ska navigera för att inte trampa på någons tår.

Min styrka och min svaghet är att jag ofta går rakt på sak - direkt till den det berör - oavsett rangordning - och ser till att få saker gjort.

Inser att det är inte riktigt så man spelar spelet på min nya arena. Det gäller att gå rätt väg. Den formella vägen. Chef till sin chef till sin chef till sin chef.

Och här kommer jag och kortsluter hela systemet genom att gå till toppen direkt.

4 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Välkommen till den iberiska halvön!

Anonym sa...

Hej!
Hittade just hit och vill gratta till en valdigt rolig blogg! Ar svenska gift med en fransman och har bott i Brasilien och Nigeria. Nu bor vi i Frankrike och jag kanner liksom igen mig pa mycket!! Det ar ofta detaljerna som gor det... livet ar alltid fyllt av overraskningar nar man flyttar utomlands! Skitkul och jattejobbigt! Kanner det ibland nar jag kommer hem, allt kanns sa latt, jag orkar sa mycket... men skulle nu efter tio ar utomlands antagligen ha valdigt svart att flytta 'hem'. Lycka till med allt!
kram Eva

Shadow sa...

Det är samma visa här.
Man får absolut inte gå till högsta chefen direkt, om man är längst ned i hierarkin. Nu, när jag är högt upp, får jag i stället aldrig någon information nedifrån.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Karlavagnen: '
Aha, det är alltid så...

Eva:
Jätteintressant att höra din historia - även om det är en kortversion... och roligt att det är någon som känner igen sig i min berättelse...det är ju därför jag skriver tror jag. TACK!

Shadow:
Ja, det är ju det värsta med strikta hierarkier - fegheten. Man förväntar sig att chefen tar ansvar och man själv "bara gör sitt jobb" och blundar om det är något som går fel och säger inget.

Som välbetald konsult är jag ju inte riktigt inne i systemet, men det är riskabelt ändå att prata med El Presidente först som jag gjorde. Mina kollegor blev rädda att deras chef skulle känna sig utanför.

Mitt uppdrag är också att motivera och inspirera och då måste jag försöka följa med rytmen.

Jag iaktar och lär.