fredag 4 juli 2008

Denna bok provocerar mig.

Läser Susanne Popovas bok Överklass och provoceras av folks människosyn. Eller vad sägs om följande citat av Gerhard, 50+, som spelar hästpolo och jagar räv i England:

"En verklig aristokrat behöver inte höja rösten. De bästa exemplen har jag sett i England där jag träffat ett antal kvinnliga masters för rävjakter. De tillhör ofta the upper crust både arvsmässigt och förmögenhetsmässigt. Det är en klass som det inte finns tillstymmelse till jämförelse med i Sverige och jag tänker särskilt på en kvinna som jag beundrar storligen. Hon har aldrig höjt rösten vad jag vet och ändå får hon blodet att isa sig i ådrorna på den som har ridit fel. Hon har bara en helt naturlig auktoritet. Kanske följer det med ett nedärvt adelskap, att man har den självklara fömågan att bestämma. Det är mer än ledarskap, det är att få folk att lyda på en gång."

Klart man beundrar någon som får pöbeln att lyda blint.

Inga kommentarer: