måndag 6 oktober 2008

Megaröj.

Ni som följt min blogg vet att jag är lite mer av en hemmatjej än min man. Igår när han reste till Sverige fick jag en chans att verkligen blomma ut i mitt cooconande. Så vad hittar jag då på med mina rara barn en solig helgdag i Barcelona.

Ja, vi badade ju i havet dagen innan när livsnjutande maken styrde upp dagen. Jag däremot sätter istället igång projekt megaröj i barnens rum.

Eftersom storebror bara leker med lego, fotbollar, nintendo, ritar, skriver eller läser Bamse och lillebror bara vill leka med bollar, bilar, tennisracketar eller saker som han inte får leka med som mammas dator och alla fjärrkontroller, så är det ju bara onödigt att halva hemmet består av halvtrasiga leksaker som samlar damm.

Igår hällde jag därför ut ALLA 20 korgar med leksaker på golvet och plockade i olika högar: bilar, djur/folk, bollar, instrument respektive ge bort eller slanga. Tema: allt man inte älskar, använder eller behöver ska bort!

Innan dagen var slut hade jag 8 stora påsar med skräp och nästan lika mycket att ge bort till fattiga barn. Samt typ en kubik med kartonger till pappersinsamlingen.

Idag har jag ont i händerna, ryggen och kroppen värker. Ungarna var rätt glada att springa iväg till dagis/skola imorse - för där hemma händer i alla fall inte mycket skoj när mamma är i farten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är det som kallas "Feng Shui"!!
Kram/Bibi

Anonym sa...

Vad skönt att rensa lite. Är det inte konstigt sá säg, att sánt hinner man bara med när man är fulltidsarbetande. Hemmafruar (som vi ju är/har varit) hinner oftast inte med nánting under hela dagen. När jag jobbade fullt hann jag tvätta bilen pá morgonen kl.7, hur ofta som helst. Nu hinner jag tvätta den 2 gánger om áret. Bara lite biltvättsfilosofi sá här vid 18 snáret...f...n nu hinner jag inte laga mat för jag skriver detta inlägg.Kram Lena

Maria Agrell, Barcelona sa...

Ha ha, nä, men grejen är att allt detta städande är för att döva samvetet för någon jobbig jobbgrej jag inte orkar/hinner/har energi för att göra.

Jag är duktig på att göra saker när jag egentligen borde göra något annat. Enda problemet är att jag ännu inte lärt mig njuta av det jag gjort utan fokuserar tankarna istället på det jag borde borde göra.

Men det kommer.

Jante försvann ur mitt liv för ganska länge sedan. Nu är det bara Luther som försöker kämpa sig kvar. Men förhoppningsvis försvinner han också så småningom och då kan jag få lata mig i fred.