lördag 11 oktober 2008

Vad gör 7-åringar på helgen i Sverige?

Vår 7-åring springer inte över till grannen och leker själv. Någon som vet; gör barnen det i Stockholm?

Max var 3 år när vi flyttade till Barcelona och då hängde han ju alltid med oss överallt. Dessutom bodde vi mitt i stan, så jag skulle inte släppa ut honom där nu heller och när jag själv var liten bodde jag i en norrländsk stad - på den tiden när man inte visste att det fanns pedofiler - och i hans ålder lekte jag ofta utomhus med grannarna. Men det sägs ju att tiderna förändras…

Antar att det är individuellt och beroende på hur man bor, men om man ska försöka generalisera: lämnar en 7-åring huset själv för att springa över till en kompis och leka i Stockholm år 2008?

6 kommentarer:

Anonym sa...

yes,7-åringen springer över till grannkompisarna på gatan i Stockholms stad. Inga problem alls!

Nic's NEWs sa...

mina barn är 3 1/2 och nästan 6 - de springer över till grannarna själva men vi ringer först, ok, oftast men inte alltid

Anonym sa...

Hej!
Det här är en av de sakerna jag kan sakna hemifrån Sverige, att barnen kan kvista över till kompisar utan en massa planering inför en "playdate" ett par veckor i förväg. Mycket beror väl också på hur nära man bor skolan som ofta är kärnan för kompisarna.
/Utlandssvensk i Japan/Kyoto

Anonym sa...

Hejsan!
När, vi bor i Vasastan,där släpper man inte sina barn redan vid 7-årsålder. Man följer dem....så har det varit för alla mina barn och deras kompisar i alla fall.

/ A

Monica sa...

I Vännäs kan jag låta min treåring sticka ut själv. Ibland ser jag ett par andra barn på gatan, då går han dit. Men, jag kollar in honom kanske en gång i kvarten, särskilt om han är med grannpojkarna. Leker han själv runt vår tomt, då håller han inte på så hemskt länge själv. Men, Vännäs är ju norrland today, så det är väl lite "eljest"!
Kram på dig!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack. Nu vet jag.