lördag 22 november 2008

Tätt intill livet.

Det snöar i Stockholm. Jag sitter på Arlanda på väg hem till Barcelona. Jag blir alltid glad när jag är i Sverige. Allt känns så självklart. Man har en naturlig kontext. Jag älskar svenskarna.

Jag vet att jag en dag kommer att flytta tillbaka hit. Det bara är så. Men samtidigt finns det så många andra platser i världen jag vill leva på också. Trygghet vs äventyr. De båda krafterna lockar mig åt olika håll.

Det känns lyxigt att kunna välja. Att ha möjlighet att få både och i livet. Som välutbildad svensk är man välkommen nästan överallt i världen. Klart man vill prova. Sverige finns ju alltid kvar.

Mitt kära hemland bara finns här alldeles fantastiskt och väntar på den dag jag blir vuxen, flyttar hem och kanske vågar köpa vår första bostad.

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag har provat England, Taiwan och Frankrike... Och ska flytta till Korsika efter nyår, men jag tror inte att det är slutdestinationen. Även jag har någon vag dröm om Sverige. Men inte än. Sedan.

Nic's NEWs sa...

Jag känner igen det du säger - så väl. Men efter 15 år undrar jag om jag någonsin komma att flytta hem, eller om jag vill. Fast jag tror ändå att jag komma att göra det - en vacker dag....

Maria Agrell, Barcelona sa...

Det är något som växer i blodet tror jag...