onsdag 3 december 2008

Hallå SvD, vet ni inte att Gava ligger i Katalonien - inte i nordöstra Spanien!!!!

Många skadade i explosion i Spanien

Minst 25 personer har skadats, varav 17 allvarligt, vid en gasexplosion i ett kvarter med lägenheter i Gava nära Barcelona i nordöstra Spanien, rapporterar den spanska nationella radion. Enligt de senaste uppgifterna har 25 människor skadats varav 17 allvarligt i explosionen i ett bostadskvarter i Gava i närheten av Barcelona i nordöstra Spanien. – En anhopning av gas i nedre botten av trevåningshuset kan ha varit vad som orsakade explosionen, som delvis har förstört byggnaden, sade en taleskvinna för den katalanska regionens inrikesdepartement till nyhetsbyrån AFP.

SvD 3 december 2008

6 kommentarer:

Anonym sa...

Och var ligger Catalunya om inte i...
Nordöstra Spanien.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Juanjo.

Helt sant. Jag vet mycket väl. Jag försöker bara vara rolig för dagligen har jag diskussionen med katalaner om att de inte känner sig som en del av Spanien vilket jag beskrivit ofta på min blogg för dem som följt den.

Och min frustration över att myndigheterna envisas med att bara kommunicera på katalanska och aldrig på spanska, det nationella språket och att det inte finns några skolor överhuvudtaget i hela Barcelona där undervisningsspråket är spanska. Det är ju nämligen förbjudet. Antingen katalanska - eller en internationell skola.

Ja, alltid denna dagliga frustration för oss icke-katalaner samtidigt som att denna tidningsartikel uppenbarligen vittnar om att Katalonien inte är en egen nation i andras ögon utan bara anses vara det här lokalt.

Anonym sa...

Tycker din blogg är jäkligt bra!

/M

Maria Agrell, Barcelona sa...

Tack Mattias. Er tidning verkar också fin :)

Anonym sa...

Katalaner är bara ett eget land i vissa kretsar.
Jag jobbade med en stor blandning människor där de "inflyttade" spanjorerna, med hög stämma alltdi förklarade att de var i Spanien och vägrade prata katalanska. Katalanisterna är lite mer dämpad men obehagligare tycker jag. De utstrålar en överlägsenhet som inte många förknippar med Spanien.
Möter du nån tyken katalan är det bara att fråga vad det står i passet. Då finns det ibland de som säger att de inte HAR nåt pass. Det säger allt...
Navelskådningen däruppe är för mycket för mig.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Juanjo: Intressant inlägg. Jag är beredd att hålla med. Det där med passet var en bra idé som jag förmodligen kommer att använda vid fel tillfälle.