tisdag 16 december 2008

Undras om katalanerna tycker att kroppskontakt i hissen bara är mysigt.

Vi har tre hissar i vårt hus. De går jättesnabbt och kommer på en gång. När det är några stycken som redan står i hissen brukar jag vänta på nästa. Alltid.

Det gör inte mina grannar. Någonsin. Imorse stod jag där med min cykel som tog upp nästan all plats, min väska och ett gäng soppåsar. Det var rätt fullt.

På våning 11 står Tant Gredelin, jag ursäktar mig och säger att tyvärr det är ganska trångt här. Det gör inget säger hon och baxar in hela sin stora kropp och jag får stå där upptryckt mot väggen och lukta på hennes påfallande intensiva parfymdoft som konkurrerade om odören från min sons nyligen välanvända blöja som stank från en påse på golvet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag upplever ofta liknande beteende. Hoppar ofta på vid första stationen på en tom buss. Bak i bussen finns det två utrymmen för vardera fyra personer där man sitter två och två mot varandra. Jag sätter mig ofta där för att man får lite mer utrymme då. Det har inte hänt bara en gång, inte två ganger utan lätt över tio gånger att personer sätter sig bredvid mig, i min "fyra", i en i övrigt helt tom buss. Fyran bredvid gapar tom. Chocken har lagt sig numera och jag hoppar snabbt över till den tomma fyran när detta inträffar. Då suckas och stönas det lite från den stackars personen som känner sig övergiven.

Parkbänkar är också föremål för detta. Tio tomma bänkar i en park men du får en bänkkompis direkt.

Egentligen är detta ganska trevligt. Att människor söker sig till människor. Naturligt. Två hundar i en hängnad sitter inte i varsit hörn utan umgås.

Svenskar vill ha ett större avstånd rent fysiskt än spanjorer och känner sig ofta trängda. Det är någon man får ta som invandrare eller turist i Spanien. Det är inte så farligt heller om man jämför med t ex Indien där folk mer eller mindre lever som i en myrstack, klättrar på varandra, lutar sig mot varandra utan att känna obehag.

En katalansk kompis tycker också att detta är ett problem. Han upplever detta ofta. Hans fru förnekar att det ens förekommer men han insisterar. Kanske är det bara vissa personer som "drabbas" av detta. Vi som har ett visst utseende. Det kanske känns tryggast och sätta sig bredvid just oss innan bussen blir full av busar. Dom gör helt enkelt ett smart val direkt för att slippa överraskningar.