torsdag 8 januari 2009

E-handel

I början av 1996, alltså för 13 år sedan (hjälp vad tiden går!), arbetade jag med elektronisk handel på Telia. Jag föreläste ofta om framtiden och hur vi kommer att handla online och att det kommer att finnas trygga betalningslösningar. För de flesta var detta helt nytt och många var skeptiska.

Jag ser på mitt liv idag och inser att jag faktiskt lever som jag lär(de).

De senaste månaderna har jag handlat följande online:

1) Knämedicinen Seven Seas Joint Care med fiskleverolja som jag första gången handlade på ett apotek i Miami, men som inte fanns någonstans i Barcelona köpte jag via ett brittiskt onlineapotekt.
2) Flygbiljetter till Stockholm och alla andra städer handlar jag direkt via flygbolagens sajt som SpanAir eller online resebyråer som Rumbo eller Travellink.
3) 150 tryckta julkort med en illustration av familjen Agrell beställde jag via Vistaprint.
4) Headsets till iPhone var helt omöjligt att hitta i en vanlig butik men via tre klick fann jag dem direkt hos Apple.
5) Senaste säsongen av Entourage beställde jag hos Amazon.
6) Batteri till min HTC mobil hittade jag varken på Fnac eller MediaMarket men däremot online hos spanska Mundopda.
7) Hos Photobook skapade och beställde jag fina fotoalbum med elegant omslag i lila linne. 144 sidor med bilder från året som gått blev uppskattade julklappar till mormor, morfar, farmor & farfar.

Påfyllning till min Skypetelefon köper jag med hjälp av Paypal. Allt annat betalar jag via Amex eller Visa. Sällan direktbetalning via min bank.

Tänk hur snabbt konsumentbeteendet förändras.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nostalgitid. Tiden på Telia Electronic Commerce var intressant och internet-hysteri-tiden var kul.

Simma lugnt // Mattias J.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Visst är det galet länge sedan? Men roligt var det förstås :)