måndag 2 februari 2009

Barcelona ligger som i en gryta med berg runtomkring och alla föroreningar ligger som ett lock över stan.

Jag har fått önskemål av Evergirl om mer turist-information på min blogg och eftersom jag är en läsarvänlig själ just idag berättar jag att vi besökte Hotel El Montanyà Resort & Spa i helgen.
Det regnade, så vi badade i inomhuspoolen, jag fick massage och i övrigt gjorde vi absolut ingenting förutom att andas frisk luft. Skönt.

Helt galet, men det är oerhört dålig luft i Barcelona att hela familjens magar reagerar och vi märker skillnad på bara ett dygn. Maken och jag reser en del och har efter 4 år, testat olika maträtter för att se vad det kan vara, men märker att den enda variabeln som varierar är luftkvalitén. Sjukt.

Ja, jag vet att Elisabeth som också läser min blogg precis skrivit: "men jösses vad du klagar över Barcelona och Spanien" i kommentarsfältet och vill att jag ska vara mer positiv, men tyvärr kan jag inte göra alla läsare nöjda. Däremot kan jag tipsa om BlondinBella . Hon är en positiv tjej och kan kanske pigga upp din dag medan jag fortsätter oja mig över svenskarnas favoritturiststad.

P.S.
2008 kom en studie i nr 62 av Journal Epidemiol Community Health 2008 som jämförde föroreningarna i 26 europeiska städer: Reducing ambient levels of fine particulates could substantially improve health: a mortality impact assessment for 26 European cities för den som vill forska vidare om den skitiga luften.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant teori det där om luftkvalite och magkvalite :) Jag är helt klart beredd att hålla med!Det är så skönt att komma upp i bergen eller ens bara lite utanför Barcelona ibland och andas frisk luft, och inte behöver man tvätta håret varenda dag då ;)

Anonym sa...

Ja din man är väl läkare så han borde ju veta? Jag har nog alltid trott att det helt enkelt finns mer okända bakterier för ens mage här och att den reagerar på det emellanåt, måste genast researcha det här lite mer på nätet!

Aurora sa...

Luft och vatten... vilken skillnad det är när man åker hem till Sverige ibland, håret blir som silke och hyn blir len och slät som en persika (nåja, lite överdrivet kanske).

Jag klagar också på stan ibland, men den har ju uppenbart något som väger över dålig luft och kulturkrockar. Någon sa till mig att "Barcelona är dåligt för hälsan men bra för själen". Word!